A Platán Galériában bemutatásra kerülő kiállítás címe - Bográcsban félig lefedve - úgy született, hogy próbáltam magamnak megmagyarázni, miért éppen ezeket a fiatal művészeket választottam ki mostani és egykori hallgatóim közül - meséli maga a művész a kiállítás létrejöttének előzményeit. - A kis bogrács, a benne készülő finom étel metaforája találóan adja vissza annak az akadémiai műteremnek a valóságát, amelyben a művész személyisége érlelődik. A fedő alól ígéretes illatok szálldogálnak, és - folytatva ezt a kulináris hasonlatot - a szakács ügyességén meg az ételbe rakott összetevőkön múlik, hogy mi kerül a tányérunkba. Az általam kiválogatott művészek nagyon jó festők, ugyanakkor nem a festés az egyetlen kifejezési formájuk. Mindenféle ellenkezés és nehézség nélkül nyúlnak más eszközökhöz, hogy kifejezzék a számukra fontos érzelmeket, megfigyeléseket. Agata és Dorota Borowa - a két nővér - egymást figyelik, így próbálják megérteni és kifejezni a művészet segítségével a köztük lévő relációkat, amelyekkel, nem igazán saját választásuk alapján, a világra jöttek. Számomra nyilvánvaló, hogy az ilyen finom anyag esetében a legmegfelelőbb eszközökhöz kell nyúlni. Mindezek mellett mindkét nővér olyan határozott személyiség, akit a festészetben saját kísérletezései inspirálnak. Pawe Kwiatkowski érdeklődése a térre és az időre összpontosul, amelyet érzékeink nem tapasztalnak meg a képpel, ezzel a mozdulatlan és síkbeli festészeti alkotással való találkozásunk során. Tárgy-képeit perspektivikus deformációknak veti alá, reális térben helyezi el őket, próbára téve festői illuzórikusságukat. Kísérletezéseiben meghatározó jelentőségű a zenéhez, különösen Bach zenéjéhez való viszonya, amely mintha az időben létező tökéletes arányok megtapasztalásának forrását jelentené számára. Diplomafilmjének készítése során Pawe Kwiatkowski a zenei alkotás struktúrájának vizuális megfelelőjét kereste. Igor Przybylski fáradhatatlanul, elmélyülten figyeli és dokumentálja a közlekedési eszközöket: vonatokat, autókat, autóbuszokat. Nem csupán inspirációt jelent a gyerekkorból megőrzött kisfiús szenvedély finom és kifinomult színvilágú képeihez. Látszólag hűvös és tárgyilagos fotódokumentációiban a közönséges járművek új egészet alkotó festészeti formákká változnak. Én magam, részben kényszerűségből és kíváncsiságból úgy határoztam, hogy ezen a kiállításon olyan rajzaimat mutatom be, amelyek, ha emlékezetem nem csal, a nyolcvanas évek vége felé készültek - meséli tovább Modzelewski. A rajz számomra mindig jó alkalom volt arra, hogy kipróbáljak bizonyos elképzeléseket, amelyeket nem tudtam vagy nem akartam festményben megformálni. Ilyen értelemben számomra a rajz legalább annyira kockázatos, mint amennyire könnyelmű vállalkozás. Remélem, hogy ez a kiállítás mindannyiunknak meglepetésül fog szolgálni, és nem az lesz a sorsa, mint a rosszul sikerült ételé, amelyet kóbor macskának dobnak ki. A főszervező Jaroslaw Modzelewski a Varsói Szépművészeti Akadémián végezte tanulmányait Stefan Gierowski professzornál. Jelenleg ő maga is ennek a tanintézetnek a professzora, ahol festészeti műhelyt vezet. Ryszard Grzybbel, Pawe Kowalewskivel, Wodzimierz Pawlakkal, Ryszard Woniakkal és Marek Sobczykkal közösen alkották a legendás hírű Gruppa nevű csoportosulást. Részt vett a 80-as évek e legjelentősebb csoportjának összes kiállításán, a Gruppa működésének 1992-es végéig. Számos díjat kapott, többek között a Paszport Polityki-t 1998-ban és a Jan Cibis-díjat 2004-ben. Állandó kapcsolatban áll a Galeria Zderzakkal. Az alkotó a figurális festészet egyik legkiválóbb lengyelországi képviselője. Sajátos, első pillantásra felismerhető stílust alakított ki, amelyet egyfelől a Stefan Gierowski műhelyéből hozott tiszta festészeti iskola, másfelől Andrzej Wróblewski szuggesztív alakformálása inspirált. Modzelewski művészete jelentős hivatkozási pont lett. Művészetét elmélyítve a hétköznapi élet ikonjainak festőjeként emlegetik. Témái között politikai, irodalmi, történelmi, valamint egzisztenciális témákkal találkozunk. . A kiállítás helyszíne: Platán Galéria (Lengyel Intézet), 1065. Budapest, Andrássy út 32. A kiállítás látható: 2006. november 9. - 2007. január 5. Nyitva tartás: keddtől péntekig 11-19 óra
További cikkek ebben a rovatban