(MTI) - Nem csoda, ez a sötét háttérből kiragyogó fiatal női arckép nemcsak kultúrtörténeti szempontból jelentős, de ez Márffy egyik legbensőségesebb alkotása. Azt követően, hogy az 1934-es Velencei Biennálén szerepelt, csak egy 2003-as budapesti kiállításon láthatta a közönség. Előéletéről tudható, hogy a portrét Márffy Móricz Zsigmondnak ajándékozta, később Szegi Pál műkritikus őrizte gyűjteményében. A festményt 14 millió forintról indították, és éppen nyolcmillióval magasabban, 22 millió forintért ütötték le.
Az aukció legdrágább képe a hét évtizedes lappangásból előkerült Angyali üdvözlet, Molnár C. Pál egyik főműve lett. A képet, amelynek témáját a művész később oly sokszor feldolgozta, 1930-as olaszországi tanulmányútján festette. Az itáliai reneszánszból ihletet merítő nagyméretű vászon egy 1931-es, jótékonysági árverésen talált gazdára, majd 2002-ig ismeretlen helyen lappangott. Most 26 millió forintért szerezte meg egy gyűjtő.
Ugyanennek az évjáratnak (1930-33 közé datálják) a remekműve Aba Novák Vilmos Cirkusz (Néparéna) kompozíciója. S ez is a művész római ösztöndíjas tanulmányútja után született. Aba Novák cirkuszsorozatának jellegzetes, a sötét és világos foltok harsogó ellentéteivel, élénk színek hatásával komponált műve 24 millió forintért kelt el. Ferenczy Károly 1903-as Vénusz - csendélete mint az életmű különleges darabja szintén védettséget kapott. 6,5 milliós kikiáltási árát két licitlépcsővel 7,5 millió forintra tornázta.
Az aukció további érdemleges leütéseit Jándi Dávid aktja (4,4 millió), Perlmutter Izsák csendélete (3,6 millió), Bene Géza Fák (3,4 millió), Bernáth Aurél Tanárnő (2,8 millió) című festményei produkálták.
Jól szerepeltek a kollekcióba beillesztett művészfotók. Féner Tamás Kassák-portréját 80 ezer forintról 160 ezerre, Gyökér László Barcsay Jenőt a műtermében ábrázoló fotója 24 ezerről ugyancsak 160 ezer forintra emelkedett. Székely Aladár ismert Ady-portréjáért viszont megadták a 300 ezer forintot.