A kiállítás megnyitóján ott volt Michelle, a művész menye is (Vasarely legkisebb fiának, Jean-Pierre-nek az özvegye), aki alelnöke a digitális művészet egyik legnagyobb képviselőjének, az Aix-en-Provence-i Vasarely-alapítványnak. Az op-art atyja neki adományozta az egész archívumát, levelek, tanulmányok, tervek aranybányáját. Nem véletlen, hogy az asszony a legnagyobb Vasarely-szakértő és húsz év óta nemzetközi kiállításainak szervezője. A Corriere della Sera című olasz napilapnak ő "festette meg" Vasarely portréját.
Apósát szigorú, világos gondolkodású, energiával teli embernek ismerte. Az elegáns, magas termetű, pécsi születésű művész tökéletesen beszélt franciául, igaz, "ellenállhatatlan" magyar akcentussal. A humor, a villámgyors replikák, a szójátékok embere volt. Tetszettek neki a nők, főként a szőkék, de minden csak a művészet után következett. Napjait az egészséges életmód jegyében pontosan beosztotta. Ugyanabban az órában kelt és feküdt. Félórát engedélyezett magának az evésre, negyedet a pihenésre. Csak egy fél pohár bort, fél csésze kávét ivott meg egy fél kiskanál cukorral. Formában akart maradni.
Egy gyengéje volt, a csokoládé, amelyet titokban kóstolgatott. Imádott dohányozni, de csak három cigarettát szívott el naponta. Csak idős korában, menye biztatására hagyott fel számolásukkal. Hobbija a teke volt, ha nem volt partnere, egyedül játszott. A jobb keze volt ő, a bal az ellenfélé. Az igazi szenvedélye azonban a sakk volt. Csalni is képes volt, hogy ne veszítse el a partit. Nem szeretett utazni, vakációzni. Amikor nyaranta délre költöztek, három kamionnyi munkát vitt magával.
A házban, ahol élt, minden szürkére volt festve, színt csak a falakra akasztott képei adtak. Egyszerű, fából készült bútorait ő maga tervezte. Fürdőszobájában példás rend uralkodott. A flakonokat nagyságuk és színük szerint állította sorba. Műhelyében is rend volt. Szerette a természetet: annet-i műhelye egy nagy parkra nézett, és vele voltak az állatai, három világosszőrű cocker spaniel és egy Johnny névre hallgató bézs macska. Ez utóbbit Johnny Hallyday után nevezte el, de nem érdekelték a zenészek. Csak Bachot hallgatott, munka közben őt sem.
Vasarely volt az első kortárs művész, akinek hatalmas médiasikere volt - emelte ki a menye. Műhelyében megfordult az információ egész világa. "Szupersztár volt". Képei a kort mutatták be, elképzelte, milyen lesz a jövő és előre látott olyan technológiát, amilyen még nem létezett. Emberi és művészi magatartására jellemző volt, hogy soha nem bírált más művészt. A pénzt, amit keresett, munkájába fektette. "Megépítettem az alapokat, most vegyétek ti kézbe a műveimet, dolgozzatok rajtuk, menjetek előre" - mondta. És ez Michelle értelmezése szerint azt jelentette, hogy az új generációnak a művészetben fel kell használnia minden olyan eszközt, amelyet a fejlődő technológia rendelkezésére bocsát.
(Múlt-kor/MTI)