Dingbat-mítoszok

Képző

A vizuális közhelyeket átíró, újrahasznosító festő a Graphic Novel című anyaggal a számítógépes UV-printektől visszatért a hagyományos festészeti technikához. Módszeresen fölépített képei így a festmény, a grafika, a kollázs és a papírmunka határterületére kerültek. Az alapot körülvevő keretet termékmárkák papír reklámtasakjából készíti, szakadt, tépett, felvagdosott darabokból. A keretben a kép több rétegű akril alapra, egymáson átütő színekben úszó meseszerű közegben úszik. A kompozíció finoman játszik a síkszerű, leegyszerűsített képregény-stílus és a metafizikai térbe tágított, archaikus rajzok hangulata között.
 

racmolnarsandor_dream.jpg
Dream

Valójában éppen ezt a kettősséget fogalmazza Rácmolnár egy-egy nagyon egyszerű, mégis nehezen értelmezhető történetté. A fogyasztói kultúra tömegemberéből ősi mítoszokkal telített, állat-ember-tárgy figurákat képez, a hétköznapi viszonyokból archetipikus helyzeteket teremt. Szerelem, gyilkosság, áldozat, repülés, elszakadás, találkozás olyan esetleges pillanatokban ölt testet, amelyek repülő, zuhanó, mászó, úszó lények véletlenszerű összekapcsolódásából jönnek létre. Mindezt egy-egy zeppelin formájú szövegbuborékba kézzel írt angol vendégszöveg értelmezi vagy bonyolítja.

 
 Love Affair

Talált jelek, talált vagy készen kapott helyzetek szövevényében próbálnak eligazodni Rácmolnár lényei. Nem léphetnek ki a tömegkultúra fullasztó keretéből, egyéniségük is csak holmi talált formák sablonjából fakad. Egyetlen lehetséges terepük az indulat, a gesztus. Az egymásnak rontó, féktelen mozdulatok, a komplementer színek ereje, a multikulti formatöredékek ? angol nyelvű szöveg, arab legyezőforma, indián fejdísz ? és a dekorativitást imitáló háttér drámákat sejtet. A harc ugyanakkor nevetséges, a lényeknek kereke, állványa, gépalkatrész jellegű toldaléka van, nehezen tekinthetők élőknek, miközben hősi szerepeket öltenek magukra. Űrlények és clip-art figurák, esélyük sincs a valódi érzelmekre.

 

racmolnarsandor_rico.jpg
Rico

Ez a heroikus küzdelem az identitásért a városi folklór lényege. A graffittik, az sms-szövegek jelekkel kombinált egyénítése, a számítógép dingbat-készletének felhasználása játék is, dekoráció is, de összességében a saját arculat, az identitás meghatározására irányul. Rácmolnár humora és távolságtartása a közhelyektől ennek a ma még csak részeiben letapogatható jelenségegyüttesnek tárja fel újabb és újabb rétegeit.