Egy Kis Var-show

Képző


kisvarso_oldal.jpg
Oldal
 
Ez nem is annyira meglepő, ha a két alkotó ars poéticájának - már ha beszélhetünk ilyen kategorikus és lezárt fogalomról az esetükben - egyik fő elemére, a kísérletező játékosságra, a válaszok helyett a kérdések felé terelő attitűdre gondolunk. Projektjeik nem tartanak a kiállítóterekre általában jellemző merev távolságot, a befogadót állásfoglalásra, vagy legalábbis annak megkísérelésére, némi agymozgásra késztetik. Az alkotópáros tagjai korábban A hét műtárgya címmel egy-egy kölcsönkért alkotásról generáltak termékeny vitát, hiszen a nyilvánosan zajló kutatómunka mint művészi tevékenységi forma izgatta őket. Egy interjúban egyenesen a pszichodráma módszeréhez hasonlították ezt a kezdeményezésüket: "az ember nemcsak egyszerűen elmegy egy kiállításra, hanem egy szituációba lép bele, ahol lehetősége van involválódni, és ez hozza létre számára a tartalmat".
 
Ez a hozzáállás mit sem változott legújabb, Két darab című kiállításuk esetében, amelynek már a címe is játékba hívja a látogatót. A Kiscelli Múzeum templomterében a Kis Varsó két 2008-as projektje, az Innen független kiadóval közös installáció és egy észak-olasz kisváros házfoglaló-története látható, tehát két darab "látnivaló", ha tetszik: kettő darab termék várja, hogy fogyasszák. A darab szó egyúttal a színdarab jelentéskörét is játékba hozza: a roveretói házfoglalók 2002-es történetének magyar szereplőkkel való rekonstruálása a sötét templomhajó hatalmas kivetítőjén egy furcsa előadás, pszichodrámába hajló kísérlet képeit eleveníti meg.
 

kisvarso_fogyoeszkoz.jpg
Fogyóeszköz

Az értelmiségi fiatalok (akad köztük művész, újságíró, egyetemista) egy anarchista csoport házfoglalását az egyes szereplők identitásának magukra öltésével keltik újra életre, vizsgálva a szituációt, a körülményeket, ezáltal önmagukat. Az Erhardt Miklóssal közösen készített Bolondok hajója című filmet - amelyet a tavalyi Manifesta kortárs művészeti seregszemlén, az ominózus eset eredeti helyszínén mutattak be - helyszíni kutatómunka előzte meg, az alkotás kívül-belül próbálja magáévá tenni a megtörtént esetet. Ám nem rejti véka alá, hogy ez nem sikerül: a film éppen attól válik érdekessé - és szögez maga elé minket hosszú percekig -, hogy egészen más közegből érkező fiatalok helyezkednek az olasz anarchista csoport érzéseibe, kívülállóként pozicionálják belülre magukat, és a visszajátszás ezáltal izgalmas kísérletté válik.

 
És ott vagyunk mi, befogadók, akik egy óriási templomban bámuljuk a hatalmas vásznat, szék híján egyik lábunkról a másikra állunk, figyelünk, miközben észrevétlenül mi magunk is egy kísérlet részévé válunk. A templomtér másik végében a Kis Varsó korábban limitált példányban, fénymásolat minőségben megjelent válogatáskiadványának továbbgondolása látható. Az installáció középpontja egy feltehetően painttel szerkesztett, zilált, a normalitáshoz képest fordított koordinátarendszer: a pozitív tartományban a halál és a "shit", alul a születés és a "cool" árválkodik, a körülöttük lévő fénymásolatok pedig ennek vonzáskörzetében múzeumi műtárgyakként vigyorognak vissza ránk. Ahogy a köztéri szobrok, emlékművek képzőművészeti formában már oly sokszor újjászülettek a Kis Varsónak köszönhetően, épp úgy válnak a templom falai is egy hatalmas szemmé, amely fürkészően hunyorog ránk a sötétben, és kuncogva kérdezi: "Na mi van?"