Elhunyt Robert Rauschenberg

Képző


RobertRAUSCHENBERG_K_EPA20080513094.jpg
Robert Rauschenberg

Az 1925-ben, a texasi Port Arthurban született Robert Rauschenberg kombinált festményeknek nevezett alkotásain a festék mellett előszeretettel felhasznált különböző lim-lomot, szemétből kikotort tárgyakat, de fotókat, újságkivágásokat is gyakran felragasztott a vászonra. A dada és az absztrakt expresszionizmustól a tömegkultúra elemeit a magas kultúrába becsempésző pop artig eljutó alkotóról barátja, Jasper Johns egyszer azt nyilatkozta, hogy egyetlen amerikai művész sem talált ki annyi mindent, mint Rauschenberg.

 
Rauschenberg egyik leghíresebb alkotása az Ágy volt. Úgy született, hogy a művésznek egy reggel "festhetnékje" támadt, de nem volt pénze vászonra. Levette az ágytakarót, amelyre festékkel, fogkrémmel és körömlakkal "vitte fel hangulatát". Ő volt az első amerikai művész, aki megkapta a Velencei Biennálé nagydíját 1964-ben, a modern művészet egyik legnagyobb elismerését. Rauschenberg nemcsak a festészetben, hanem a szobrászatban, sőt a táncművészetben is megcsillogtatta tehetségét, a Talking Heads együttes 1983-as, Speaking in Tongues című albumához készített borítójáért pedig még a Grammy-díjat is megkapta.
 
A fotóművészetbe, sőt élete végén a zeneszerzésbe is belekóstoló Rauschenberg tagadta, hogy egy művésznek ki kell tartani egy közvetítő közeg vagy stílus mellett. A mások mellett Marcel Duchamp, Kurt Schwitters és Joseph Cornell nyomdokain haladó alkotó igyekezett elmosni a határokat a festészet, szobrászat, fotózás, valamint a nyomatkészítés, táncművészet, technikai eszközök és előadóművészet között.
Az akciófestészet és a kollázsművészet kiemelkedő alakjának néhány munkája Magyarországon is látható volt idén január és március között a debreceni Modem Modern és Kortárs Művészeti Központban A történet folytatódik - kortárs művészek Van Gogh nyomában címmel rendezett kiállításon.
 
"Azt hiszem, vagy művésznek születünk, vagy sem. Én is képtelen lettem volna megtanulni. És remélem, nem is fogom soha, mert minél többet tud az ember, annál több korlátot emel saját maga elé" - búcsúzik egy Rauschenberg idézettel a New York Times.