Bettina Rheims, a 90-es években világhírűvé vált francia fotóművésznő képei gyakran huszadik századi környezetbe ágyazva, esetenként kifejezetten a klasszikus középkori művészek stílusában követik nyomon Jézus életét az Angyali Üdvözlettől a Mennybemenetelig. A rendkívül gazdag és izgalmas vizuális élményt nyújtó kiállítás megnyitójára a művésznő is Magyarországra érkezik. "Mintha egy modern város szennyezett egén jelent volna meg a betlehemi csillag." - írja egy kritikus arról a fotókiállításról, amelyet világszerte hívők és nem-hívők rendkívüli érdeklődése övez, mióta azt három évvel ezelőtt a berlini Történeti Múzeumban először bemutatták. Az I.N.R.I. című kiállítás újtestamentumi történeteken keresztül lényegében Jézus életét követi nyomon az Angyali Üdvözlettől egészen a Mennybemenetelig. Teszi ezt úgy, hogy a divatfotókra emlékeztető lélegzetelállító szépségű, rendkívüli részletgazdagságú, különlegesen finom és aprólékos kidolgozású fényképek az ismert bibliai helyzeteket gyakran modern városi környezetben ábrázolják. A 85 nagyméretű színes fotóból álló tárlat február elején érkezik Budapestre, és két hónapon át a MEO - Kortárs Művészeti Gyűjtemény (Budapest 1047, József Attila u. 4-6.) kiállítótermeiben lesz megtekinthető. Bettina Rheims, az 1952-ben Párizsban született fotóművész 26 éves korában kezdett fényképezéssel foglalkozni, azt megelőzően fotómodellként, újságíróként és műkereskedőként dolgozott. 1980-ban a párizsi Pompidou Központban is bemutatott, művészekről és akrobatákról készült sztriptíz-sorozatával szerzett magának fotóművészként is nemzetközi ismertséget. Kiállításai mellett nemzetközi divatmagazinok számára és reklámkampányokhoz is készít képeket. Legismertebb kiállításai közül is kiemelkedik a kizárólag női portrékra épülő 1989-es "Female Trouble" (Női probléma), és az egy évvel később bemutatott "Modern Lovers" (Modern szeretők), amely hermafrodita tinédzserekről készített fotókból áll. Elsőízben 1992-ben dolgozott együtt művésztársával, Serge Bramlyval, aki a most Budapesten bemutatásra kerülő I.N.R.I. elkészítésében is partnere volt. Az először 1999-ben bemutatott I.N.R.I. című kiállítás kronologikus rendben követi Jézus életét. Bettina Rheims és Serge Bramly a fotósorozat elkészítésekor arra törekedett, hogy egy eddig ilyen teljességgel nem alkalmazott technika, a fényképezés segítségével újra feldolgozza az európai kultúrának azt a meghatározó történetét, amelynek az elmúlt évszázadok alatt minden másnál több képi feldolgozása született. A rendkívül részletes kutatómunkával előkészített munka szinte minden fázisában egy modern játékfilm elkészítésének lépéseit követte. A kutatások által megalapozott történetről először a filmekre jellemző módon képi vázlat, úgynevezett storyboard készült, majd a kosztümök és ruházati kiegészítők megtervezése és elkészítése után kezdődhetett meg a fotózás. A képsorozat elkészítésének módja és a gyakran leginkább reklám- vagy divatfotókra jellemző látásmód alapján az I.N.R.I. című kiállítás az Újtestamentumot úgy modernizálja és értékeli át, hogy az által az ősi történet a mai modern szemlélő számára is kézzel foghatóbbá, könnyebben értelmezhetővé válik.
További cikkek ebben a rovatban