(MTI) - "Azt az építészetet mutatjuk be, amely nem egyenlő egy épület megalkotásával, ehelyett életet ad a minket körülvevő térnek, a társadalmi térnek is" - fogalmazott írott köszöntőjében a biennálé elnöke. Paolo Baratta az építészeti kiállítássorozat idei témájára is utalt, a főkurátor, Aaron Betsky ugyanis Out There: Architecture Beyond Building (Odakint: Építészet az épületen túl) címmel írta ki a 11. Velencei építészeti biennálé témáját. A neves amerikai építész az épületek mögötti építészetet kívánja vizsgálni installációk, manifesztumok és a tájépítészet eszközeivel, mert "az építészet segítségével érezhetjük otthon magunkat a világban" - jelentette ki a biennálé honlapján a főkurátor.
Az emberi interakciók és a fizikai tér kölcsönhatását kutatja a magyar pavilon idei kiállítása is. A magyar-japán-svájci doubleNegatives Architecture csoport projektje 40 miniatűr szenzor segítségével mintegy behálózza a környéket. A "szuperszemek" a mért hőmérsékletre, fényre, páratartalomra és hangra vonatkozó adatokat folyamatosan továbbítják a központi egységnek, amely egy algoritmus segítségével egy magát állandóan újratervező, virtuális épületet készít.
A fesztivál egyik legszebb épületeként számon tartott, szecessziós stílusban készült magyar pavilon a biennálé legrégibb kiállítási helyszínén, a Giardini-parkban épült 1909-ben; ma a finn, izraeli és olasz pavilonok veszik körül.
Utóbbiban hagyományosan a főkurátor által meghívott művészek mutatják be munkáikat. Aaron Betsky idén a 2006-os építészeti biennálé magyar kiállításának koordinátorát, Somlai-Fischer Szabolcsot is meghívta. A fiatal magyar multimédia-művész Aether Architecture című projektjének központi eleme egy visszapillantó tükrökből készült fal, amely az előtte elhaladó látogatók külsejét visszatükrözve állandóan változik, reflektálva a környezetre.
Más módon vizsgálja a mindennapokat a Csehország és Szlovákia közös pavilonjában helyet kapó zerozero untd csoport. A Sideways című projekt a szociális és gazdasági helyzetről is képet kíván adni, betekintve az emberek mindennapjaiba. Konkrétan az emberek hűtőszekrényébe: a kiállítótérben a látogatók többek között egy fiatal pár, egy többgenerációs nagycsalád vagy egy vidéki família hűtőjét kinyitva alkothat képet a háztartási eszközök tulajdonosainak életéről.
Néhány nemzeti pavilon mellett főleg installációknak adnak otthont az egykori hajóépítő műhely, az Arsenale hatalmas csarnokai. Az olasz, a kínai vagy a latin-amerikai projektek mellett itt olyan érdekes kiállítások is helyet kaptak, mint az olasz főváros térképét virtuálisan újrarajzoló Roma Interrotta, de szerte a városban is számos nemzet rendezte be saját kiállítását.