A Szépművészeti Múzeum sokszorosított grafikai eljárások történetét feldolgozó tárlatsorozatot indított ezzel a kiállítással. A fametszetet bemutató tárlatot követi a rézmetszés, a rézkarcolás, a hidegtű, a mezzotino, az aguatinta és a litográfia. A fametszet az Európában alkalmazott legkorábbi grafikai technika, melyet napjainkig művelnek az alkotók. A kiállítás a fametszést mutatja be a 15. századi kezdetektől az 1970-es évekig 213 fametszet és 26 illusztrált könyv, illetve folyóirat segítségével. |
Hans Baldung Grien: Krisztus a szenvedések eszközeivel, 1517 |
A művészekben az alkotással egyidejűleg megjelent az igény, hogy munkáikat több példányban eljuttassák az emberekhez. Már a 15. századtól virágzásnak indultak a sokszorosító eljárások, elsőként a fametszet. A fa adott volt a közvetlen környezetből, elterjedését elősegítette a papír nagy mennyiségű előállítása - legkorábban Itáliában -, illetve a könyvnyomtatás térhódítása is. A nyomtatott vagy préselt másolatok készítése már évszázadokkal korábban ismert volt, de elterjedése a középkori vallásosság nyomán, a vallásos eszmék széles tömegekhez való eljuttatása révén alakult ki. A nép fiainak nem tellett festményekre, szobrokra, így ezek a sokszorosított képek helyettesítették a vallásos kultusztárgyakat. |
Alfred Rethel: A halál a város felé lovagol, 1849 | Albrecht Dürer: Orrszarvú, 1515 | |
Maga az eljárás magasnyomásnak minősül, a művész tollal, grafittal vagy ecsettel egy csiszolt fadúcra rajzol, majd a rajzolt vonalakat meghagyva kések segítségével kivájja a többi felületet. A megmunkált fadúcon a kompozíció vonalai kiemelkednek, amelyeket festékkel kennek be, majd egy benedvesített papírlapot a dúcra préselve a festéket rányomtatják a papírra. Így a nyomat a dúcra rajzolt ábrázolás tükörképe lesz. A metszés nyomtatása később tovább fejlődött: színes fametszetek is készültek. A tárlókban látható grafikák időrendben követik egymást. A századok során alkotott fametszetek változatosak, ugyanakkor egységes mesterségbeli tudásról tanúskodnak. |
Pablo Picasso: Férfi spanyol gallérral, 1963 | Maximilian Kurzweil: A párna (Matha Kurzweil a díványon), 1903 körül | |
A grafikákon túl az eszközök is bemutatásra kerülnek: kések, vésők, fadúcok és nyomtató hengerek. Aki pedig haza szeretné vinni a látottak emlékét, illetve felkeltette érdeklődését a fametszett kiaknázhatatlanul gazdag eljárása, annak figyelmébe ajánlom a kiállításhoz készült katalógust. Számos kép és részletes leírás található a fametszésről a minőségi kiadványban. |