Féner egyveleg a Mai Manóban

Képző

Féner Tamás tavaly töltötte be 70. életévét, így kézenfekvő, hogy a fotográfiai generációkat elindító alkotó egy életmű-kiállításon mutassa be pályafutását. Azonban ez az, ami a művésztől a legtávolabb áll, hiszen ő még mind a mai napig aktív fotográfus. Ezért a szervezők nem a hagyományos módon értelmezték az életmű-kiállítás fogalmát a Mai Manó Házban rendezett kiállításakor, hanem csak az elmúlt tíz év fotográfiáit mutatják meg az érdeklődőknek. Mindezek tudatában nem meglepő, hogy a kiállítás címe a zenei életből vett potpourri, amely egyveleget jelent; hiszen erre a szellemileg folyton változó életműre talán ez a legjobb kifejezés.

 
Az 1938-ban született Féner érdeklődésének középpontjában kezdetben a művészvilág, különösen a balett állt. E témakörben készült legjobb fotói nem sztárképek, hanem a töprengő, erőt gyűjtő, vagy éppen kimerült alkotók drámai erejű portréi. Az 1970-es évek elejétől szociografikus, feltáró, analizáló sorozatokban gondolkodott, határozott társadalomjobbító szándékkal. Ezek a képei hozták meg számára az igazi ismertséget.
 

A cigánytelepek életét dolgozta fel, majd egy bányászbrigád életét örökítette meg kamerájával, az ő kiállítása nyomán elhíresült Cserhalmi brigádét. Munkamódszerét a belehelyezkedés, a kapcsolatok, viszonylatok kialakítása jellemezte. A képsorozat újat hozott a kortárs magyar fotográfiában, témaválasztásán, megközelítésén kívül szerkesztésmódjával is. Soha addig ilyen intenzíven nem foglalkozott senki hazánkban a fotográfia elmélete a képsorok tartalmi és formai kérdéseivel, dramaturgiájával.

 
A budapesti zsidók életét a születéstől az elmúlásig, újévtől újévig nyomon követő nagy képsorozatát 1993-ban roppant óvintézkedések közepette, előbb betiltva, aztán megengedve állították ki a Néprajzi Múzeumban.
 
1984-től a tájkép, az urbánus emberben élő kép-táj kezdte érdekelni: az óbudai gázgyár lebontásáról, a Hortobágyról készült sorozataiban, és végül utánzók tucatjait ihlették meg ferde horizonttal, szokatlan kivágásokkal operáló városképei Budapestről, Rómáról, és Berlinről.