Gépkülönlegesség érkezett a Közlekedési Múzeumba

Képző

(MTI) Az 1900-ban készült gőzlokomobilt a múzeum budapesti tanulmánytárából szállították át a Városligeti épületbe. A gépmatuzsálemet hasonló korú társaival együtt  március közepén nyíló Szabad a pálya című tárlaton mutatják majd be.
    

? A gőzlokomobil egy mikrobusz méretű, de külsőre egy gőzmozdonyhoz hasonlító szerkezet ? mondta Domonkos Csaba, a múzeum kommunikációért felelős munkatársa. ? Ez a közelgő kiállítás egyik legérdekesebb darabja, amely amellett, hogy 112 éves, három méter hosszú, három méter magas és csaknem két tonnát nyom ? ismertette a szervező.
    
A Hoffher-Schrantz-Clayton-Shuttlerworth féle gőzlokomobil a 19. század mezőgazdaságát forradalmasító eszköze volt. A szerkezetet 1845-ben találta fel az angol Nathaniel Clayton hajóskapitány és Joseph Shuttleworth géptechnikus, akik 1857-től az Osztrák?Magyar Monarchia területén is forgalmazni kezdték berendezéseiket. A gép célja elsősorban a mezőgazdasági munka könnyítése, de leginkább a cséplőgépek energiaellátása volt.
    
A lokomobil nem volt önjáró, állati erővel vontatták. A szerkezetet szinte minden éghető anyaggal lehetett fűteni: szénnel, fával, tőzeggel, fűrészporral, csutkával vagy akár szalmával is. A gőzenergia alkalmazása jelentősen megkönnyítette a mezőgazdasági idénymunkákat, így a gőzlokomobil segítségével nagyüzemi szintre emelkedett a gabonacséplés.