|
Belépve a kiállítótérbe sokkolóan hat, ahogyan egyetlen, óriási fehér kocka kiszorítja onnan a levegőt. Átlósan tolakodik be a galéria terébe, elnyeli a világítást tartó csöveket, csupán egy keskeny résen enged beljebb jutni, hátrafelé, ahol talán valami nyitjához érünk a nyomasztó jelenségnek. De itt is csak a hófehér fallal találkozunk. Szűk, esetlen hulladék-terek egy gigantikus és értelmetlen építmény tövében. Hosszanti síkján egyetlen tagoló elem, egy lefelé csúszó ? bár láthatóan szilárdan odarögzített ?, puritán, vasrácsos erkély. Innen akár szónoklatokat is lehetne mondani, kikiáltani a tömeg feje fölött a köztársaságot. De nem, az erkély mögött is zárt a fal, nincs ajtó, nincs, aki kilépjen, csak a rácsozat árnyéka bizonyítja, hogy valóban ott van az építészeti elem. Értelme, funkciója, méltósága nélkül csak esetlen pótlék, álca egy háznak hazudott bunkeren.
|
A bunker jelenléte, a kamera képe nem egyszerűen a megfigyelő-megfigyelt viszonyát kóstoltatja meg a látogatóval. Baglyas nyilvánvalóvá teszi a hallgatás bűnét, a néma elfogadás tragédiáját. Amiről nem beszélünk, az belül kér teret, elveszi a levegőt, fojtogat. A hallgatólagos beleegyezés szétroncsolja az önértékelést, továbbgyűrűzik a család, a gyerekek, az ismerősök kapcsolati energiáiban, olyan szívósan, hogy még húsz évvel később is mérgezi a társadalom levegőjét. Bármikor elő lehet húzni, beazonosítani egy fedőnév tulajdonosát, kikérni egy megfigyelési aktát, eltüntetni egy másikat. Amíg ezt nem tisztázzuk ? mindkét, sőt mindhárom oldalról, a megfigyelőkéről ugyanúgy, mint a megfigyeltek és a ?kívülállók? részéről ?, addig ez a bunker ott terpeszkedik a lelkünkben, és mint rákos daganat, egyre nagyobb lesz.