Home sweet home - egy abszurd kiállítás

Képző

Silverbergnél elsősorban a szövegen van a hangsúly, míg Böröcz alkotásain az abszurd vizuális kifigurázáson. Silvenberg ?home work? vagyis ?házi feladat? című alaprajz sorozatán képzeletbeli házak, és szobák tervrajzait ábrázolja, amelyekre a világ különböző kultúráiból ? az otthonukban tevékenykedő nőkről ? közmondásokat is elhelyezett. Alkotásain minden egyes mondás a háznak abban a részében található, amelyre a szövege is utal. Egy másik munkája, a ?proverbial threads II? vagyis ?közmondás fonalak II? című installációja szintén a nőkről szóló közmondásokra épít. Érdekes alkotásainak egyike a ?text-iles? vagyis ?szó-szövetek? című alkotás is, amely hátulról megvilágított technikával üvegbe foglalva, nagyméretű, áttetsző, merített papírokból készült. Ezeken szintén szöveges feliratok találhatóak, mint például Freud, vagy Darwin ?tudományos? elmélkedései a nőkről. A műveken a formahangsúlyos, kalligrafikus szépírás a papír mindkét oldalán érdekes ?vizuális zavarba? torkollik, ám a szöveg sorai között utat vágó kéz által a megnyitott tér a sorok közti olvasásra utal. Az alkotásokon olvasható közmondások és az idézetek egyaránt mulatságosak, de egyszersmind fájdalmas nőgyűlölet is áthatja azokat. Böröcz András művészi látásmódja elsősorban post-pop ikonográfiákban, és akasztófa humorú karikatúrákban mutatkozik meg. Előző sorozatai még másfajta közegben ábrázoltak egyszerű tárgyakat, mint a hordó, a villanykörte, a ceruza, a bitófa, görögdinnye, gyufásdoboz stb. Ezúttal azonban még merészebben feszegetve a művészet határait az ?outhouse?-t, az árnyékszéket/melléképületet helyezi középpontba. Az összesen 24 tollrajzból álló új sorozatában megalkotta az ?An Outhouse World?-öt a ?budi-világot?, ahol budi alakok élik a humor és az abszurditás kifigurázott életét. Az alkotó abszurd ötletei, és ügyes kezei nyomán a történetek egyszerre önéletrajziak, s klisészerűek. Robbin Ami Silverberg 1958-ban Bostonban született. Művészeti orinetációja és tehetsége már korán megmutatkozott, de szobrászatból és művészettörténetből csak 1980-ban szerzett diplomát a Princeton Universityn. Ezután az írásos emlékek, és a nyomdai területek felé is fordult, s így 1982-84 között könyvkötészetet tanult a bécsi Werkstatt für Buchgestaltungban. A papírkészítéssel és a könyvekkel 1980 óta foglalkozik. Jelenleg a Dobbin Mill igazgatója, amely egyike New-York három papírmalmának, emellett a Dobbin Books-t, a malom mellett működő művészeti stúdiót is vezeti. 1985 óta tanít, az ?Art of the Book? program oktatója a New-York-i Pratt Institute-ban. Számos kiállításon vett részt világszerte, s művei több közgyűjteményben szerepelnek. Böröcz András Budapesten született 1956-ban. A Magyar Képzőművészeti Főiskolán festészetet tanult, de már eközben az Indigó Művészcsoport tagja volt. Majd az 1980-as években Révész Lászlóval társult, s együtt készítették performanszaikat. A nyolcvanas évek végén azonban New-Yorkba költözött, ahol szobrászként dolgozik. Az elmúlt tíz évben az Adam Baumgold Galleryben állítja ki alkotásait. Emellett a hazai művészéletet, és közönséget sem feledve Magyarországon is rendszeresen bemutatja műveit. Alkotásaihoz igen sokféle anyagot használ, de a legismertebbek talán mégis a különös, ceruzából faragott szobrai. Böröcz Lászlóval, a testvérével közösen alapítottak 2002-bengalériát Budapesten. Majd 2005-ben Közép-Európa és New-York között létrehozta az Alma-on-Dobbin nevet viselő nonprofit kulturális csereprogramot. A kiállítás helyszíne: N&n Galéria, 1065. Budapest, Hajós u.39. A kiállítás látható: 2006. május 31. - augusztus 29. között Nyitva tartás: Bejelentkezés esetén bármikor megtekinthető: Tel. 302-4596