Isteni nézőpontok

Képző

Baranyai Levente légi fotók alapján fest, mégpedig súlyos, nagy képeket. Nem fukarkodik a festékkel, vásznain a vaskos rétegek néha már-már háromdimenziós objektekké növesztik a képeket. Különböző tematikus sorozataiban (pl. Biogeometria, Periféria, Metropolisz, Élővilág, Műemlék stb.) következetesen vesz sorra hegyeket, folyókat, tengerparti vagy szárazföldi városokat úgy, hogy közben megőrzi nézőpontját. Hústáj címmel 2008-ban ? ugyancsak a Dovin Galériában ? mutatta be akkor természeti jelenségekről készült festményeit. Az élővilágot nem csak úgy általában, de Baranyai képein is kiszorítja a gyorsan növekvő urbánus létforma. Jelenlegi kiállításán az derül ki, hogyan lakozik a civilizáció. Nagyvárosok madártávlati képei (pl. Ulánbátor, Manila, Johannesburg, Budapest, Caracas és Tokió) mint különleges szőnyegek bonyolult motívumrendszerei tárulnak fel a szemünk előtt.
 
 

Két fontos technikai és kultúrtörténeti előzménye van Baranyai művészetének. Még a műholdkorszak térhódítása előtt a repülőgép és a fotográfia találkozása adta meg a lehetőséget, hogy madártávlatból kiváló fényképek készüljenek környezetünkről. Ennek örömére jöhetett létre az aeropittura a két világháború között, a 30-as évek közepén. Baranyai is fotók alapján dolgozik, de mára a Google Earth lett a szeme meghosszabbítása, ez segíti az egyszemélyes és képzeletbeli ?Kartográfiai Vállalat? festőjét a munkában.

 
A Dovin Galéria óriási üvegportáljának köszönhetően az utcáról is látható kiállítás ebben az esetben csak a képek textúráját mutatja meg. Közelebbről megnézve bontakozik ki az a faktúragazdagság, amit egy képen belül Baranyai alkalmaz. A faktúra az ő esetében különös ecsetkezelést jelent, mintha nem is festene, hanem ecsettel építkezne. A rétegenként szinte egymásra kövülő, pasztózus vonások alakítják ki a felülnézeti perspektíva térbeli jellegét, árnyékok és fények reflexióját. Csak, amikor nagyon közel lép a néző, akkor látszik igazán, hogy ezeket a képeket talán nem is elkezdeni nehéz, hanem befejezni. A növekvő város mint szimbólum, a képeken sem csak horizontálisan értendő, ahogy egy megapolisz fölfelé, az ég felé tör, úgy Baranyai Levente városai a néző felé nyújtóznak.