|
Juraj Melis: Pulsus |
(MTI) - Beke László művészettörténész, az MTA Művészettörténeti Kutatóintézetének igazgatója, a kiállítás kurátora elmondta, hogy a kettős születésnapot a múzeum arra használta fel, hogy Melis és Kassák tevékenységén keresztül bemutassa a magyar és a szlovák művészet gazdag kapcsolatrendszerét a huszadik század 20-as éveitől napjainkig.
Juraj Melis és Kassák is Érsekújváron (Nové Zámky) született. Juraj Melis kiemelkedő szerepet játszott Kassák művészetének szlovákiai megismertetésében és elfogadtatásában, méghozzá az élő művészet, az eleven hagyomány felől. Egyik művén egy bakon ember formájú fát fűrészelnek, vagy galambok vannak célkeresztben, a táblán felirat: ne lőj oda! Ami a szlovák folklórban van, arra szarkasztikusan "rájátszik" - jegyezte meg a kurátor.
|
Melis a szobrászat új, az esztétika hagyományos elveit és az esztétizálást tagadó, a szobrászat "plebejus" felfogását valló művészként lépett a nyilvánosság elé. A hétköznapi élet hulladékká vált anyagaiból, tárgyaiból alkotta meg lázadást, humort és iróniát kifejező, moralitásról tanúskodó műveit, és lett a régió alternatív törekvéseinek egyik legmarkánsabb képviselője - emelte ki.
Melis erőfeszítésének Kassák elismertetéséért is meg lett az eredménye: a pályáját a 70-es, 80-as években kezdő fiatal szlovák művészgeneráció felfedezte magának Kassák életművét. Így Melis tevékenysége szinte hidat képez a két ország között - hangsúlyozta Beke László.
A kiállítás középpontjában a Kassákhoz és Melishez fűződő kapcsolatok állnak, de azok az események is megjelennek, amelyek a szocializmus éveiben a nem hivatalos szférában fűzték szorosra a cseh, szlovák és magyar művészeti szálakat. A kurátor fiatal művészettörténészként szervezte 1972-ben Balatonbogláron a kápolnaműteremben a cseh-szlovák-magyar avantgárd művészek találkozóját, mintegy engesztelésként az 1968-as Prágai tavasz eltiprásáért, amelyben Magyarország is részt vett - emlékezett vissza Beke László.
A nem hivatalos együttműködés egyik fóruma volt Makovecz Imre építész 1972-es Minimális tér nevű pályázata, amelyre Juraj Melis elküldte a 4 p című színes rajzot a minimális élettérre (nemzés, munka, étkezés, emésztés), mintegy reagálva a munkásmozgalom hármas jelszavára - 8 óra munka, 8 óra alvás, 8 óra szórakozás. A pályázatra érkezett munkákból illegális kiadvány is készült. Ideális, őszinte együttműködés volt abban az időben - mondta a művészettörténész.
|
Melis volt a kezdeményezője és szervezője annak az akciónak, amelynek keretében 1987-ben a Kassák centenárium alkalmából 48 csehszlovákiai képzőművész egy-egy művet alkotott a magyar avantgárd egykori vezérének tiszteletére. Melisnek köszönhető az is, hogy ez a maga nemében páratlan műtárgyegyüttes a Kassák Múzeum gyűjteményébe került.
Juraj Melis a kortárs szlovákiai képzőművészet egyik nagy mestere, a pozsonyi Művészeti Akadémia szobrászati tanszékének professzora 1942. július 13-án született Nové Zámkyban (Érsekújvár), Pozsonyban diplomázott az akadémián, ahol később tanár lett. Sok egyéni kiállítása volt otthon és külföldön, és számtalan fontos csoportos tárlata Szlovákiában és a nagyvilágban. A budapesti Kassák Múzeumban 2005-ben volt kiállítása Plasztikák, rajzok, kollázsok címmel.
A kiállítást - amely június 10-ig tart nyitva - Ivan Jancár, a pozsonyi Városi Galéria igazgatója nyitja meg és Juhász R. József író, multimédia művész, aki szintén érsekújvári, előadja Bizalom című performanszát.