Katharina Sieverding: Close up

Képző

Filmjei és fotói, a különlegesen nagyméretű, sokféleképpen konstruált és dekonstruált önportréi, a politikai üzenetet hordozó képi megjelenítésükkel a hatvanas évek óta feszegetik a nemi szerepek és a posztkolonializmus problémakörét. Katharina Sieverding vallja, hogy a politikai állásfoglalás a kortárs művészeti gyakorlat lényegi felelőssége, s hogy a művészetnek feladata olyan sokrétű pozíciókat kidolgozni, amelyek a jelenkort nem csak leképezik, de kritikusan rá is kérdeznek. A Close Up című kiállítás lehetőséget kínál Sieverding munkásságának teljesebb megismerésére, és meggyőzően szemlélteti, hogyan tágíthatja ki a fotográfia fogalmát a filmmel és a videóval való összekapcsolás. Jól példázzák ezt a nagyméretű, térbe helyezett diavetítések, a Transformer (1973/74), vagy az egész falat kitöltő sorozatok és táblaképek, Stauffenberg-Block (1969) és Die Sonne um Mitternacht schauen III/196 / Éjfélkor a napba nézni (1973). A kiállítás központi eleme az Ultramarin I-XII (1993), amely a Ludwig Múzeum terére komponált murális mű. A kiállításon a művész legjelentősebb szeriális neon-installációi mellett (a 336 részes Motorkamera, 1973-74 és a 196 részes ezüstzselatin munka, az I-VIII/196, 1973) látható lesz a legendás, úttörő sorozat, a Grossfotos/I-X (1975-77) néhány monumentális darabja is, köztük az 1976-ban cenzúrabotrányt kiváltó Vorsitzender Mao Tsetung begrüßt Präsidenten Dr. Siaka Stevens herzlich / Mao Ce-Tung elnök szívélyesen üdvözli Dr. Siaka Stevens elnököt. Filmek mellett - Life-Death, Berlin / Élet-halál, Berlin (1969) és China, September-Oktober 1978, Bejing, Xanan, Xian, Luoyang / Kína, 1978. szeptember-október, Peking, Xanan, Xiang, Luoyang (1978), Klaus Mettig/Katharina Sieverding) - helyet kapnak a Kontinentalkern / Kontinentális mag című sorozat legújabb, számítógéppel kivetített adatképei is, mint a XVII/1980. Utóbbi ellenpárja a Shanghai 2002/2003 című kettős DVD vetítés. Katharina Sieverding Budapestre hozza a saját munkásságának átfogó, az 1960-as és 1970-es évek politikai és társadalmi légkörét felidéző dokumentációját is. Egy archívumként berendezett teremben látható lesz a művész munkáinak szentelt televíziós tudósítások gyűjteménye (TV Sampler, 1978-2001), valamint a Beuys-osztály bezárásáról készült dokumentáció (Akademie Düsseldorf, 1969). A kiállítást a Visual Studies I/2002 / Vizuális tanulmányok I/2002 nyitja és zárja, így egyszerre kapunk áttekintést a művész aktuális és a több mint 35 évet felölelő munkásságáról. Nyitva tartás: keddtől vasárnapig 10 és 20 óra között, minden hónap utolsó szombatján 10 és 22 óra között, hétfőn zárva A kiállítás megtekinthető: 2006. március 31. - május 28. A kiállítás helyszíne: 1095 Budapest, Komor Marcell u. 1. Kép: SIEVERDING, Katharina: Stauffenberg-Block, 1969/96 Vegyes technika/c-print, akril, acél Mixed Media/C-print, acrylic, steel 16 rész/ parts egyenként/each 190x125 cm