Képnyelvújítók

Képző

Fotó, grafika, média design és animáció a kortárs tervezésben már csak technikai szempontból válik szét; a szakok sokfélesége mögött valójában rendkívül egységes gondolkodás tapasztalható. A ?vizkom? tanszéken diplomázó hallgatók évről évre több ötletet, erősebb problémaérzékenységet és fölényes szakmai felkészültséget visznek a munkáikba. Nem egyszerűen látható jelekké alakítják a folyamatokat, hanem új kapcsolatokra éreznek rá, eddig kimondatlan, körvonalazatlan területeket vonnak a tervezés témái közé. A fotósok a látható világon túli elemeket keresik. A tervezőgrafikusok maguk mögött hagyják a termékeket, a könyvtervezők olvasható, forgatható könyvvé formálják az olvasás határterületeit. Újgenerációs vizuális nyelv van születőben, és ennek egyik kiindulópontja éppen ez a tanszék.

 

Az idei felhozatalt részben a hagyományok újraértelmezése, másrészt a szűz területek felkutatása jellemzi. A fotósok a fotótörténeti allúzióktól az emlékezet vagy az álom struktúráinak feltérképezéséig szinte minden témát személyes és generációs közelségbe hoztak. Tóth Barnabás a divatfotográfiát úgy ütközteti a falusi riportfotóval, hogy az előbbi eszköztárát ülteti az utóbbi vizuális környezetébe, és a találkozás nem csupán abszurd, de mindkét rész igazságát lerombolja.

 

Balla Vivien a tizenévesek szépségideálját nemtelen, robotszerű tömeggé csupaszítja, Gunics Dóra képein az ugyanilyen, de már felöltözött figurák mozgásából egy falanszter szervezett társadalma bontakozik ki. Juhász Tamás ébrenlét és alvás köztes állapotsorát fotózza végtelenül finom átmenetekkel, test és környezet fizikai kapcsolatát színek, tónusok, klasszikus festői eszközök jellemzik. A legerőteljesebb képsor Taskovics Dorkáé, aki az internetes élménymegosztás, a tudás-demokrácia elve alapján dolgozza föl a szakadékot a gyerekkor vizuális benyomásai és azok emlékképpé lett mai átirata között.

 

A grafikusok munkáiban is erős vonal a saját élmény feldolgozása. Szabó Eszter egy szerelem nyomaiból készít magánkönyvet, Váli Miklós a saját, 2048-ra datált temetésének készíti el komplett arculatát, a meghívókba csomagolt hamvakkal, emlékfilmmel, a hógömbbel, amelyben az elhunyt mellszobrán kavarog a műhó. Farkas Kata SMS-könyve a mindennapi üzeneteket fűzi föl verses énregénnyé. Generációs életérzést rögzítenek Gulyás Emese filcből készült laptop-táskái, de az az arculatterv is, amit Fogarasy Tamás a harmadik típusú találkozásokra készülő mozgalomhoz készített. Erős csapat, határozott elgondolásokkal. Számukra a vizuális kommunikáció nem egyszerűen szakma, hanem világnézet.