Képzőművészet és színház találkozása a Műcsarnokban

Képző

 

Jó ideje nem számít már példa nélkülinek, ha egy múzeumban vagy más művészeti kiállítótérben irodalmi felolvasóestet, koncertet vagy színházi előadást rendeznek. A Műcsarnok legújabb projektje azonban túlmegy a társművészeti programok beépítésének szokásos rendjén: a Ruben Brandt című produkció műfaja: múzeumszínház.

 
Az ismert képzőművész, Milorad Krstić kifejezetten a Műcsarnok számára írt egy színdarabot, amelyet a Horváth Csaba vezette Forte Társulat ad elő december 11-től január 8-ig összesen kilenc alkalommal. Aki napközben tér be a Műcsarnokba, megnézheti Krstić: Das Anatomische Theater című kiállítását, este pedig az ehhez kapcsolódó színházi produkciót.
 
Gulyás Gábor, az intézmény igazgatója elmondta, hogy a projekt ötlete a rendező-koreográfus Horváth Csabától származik, akivel korábban, Debrecenben már dolgozott együtt. ?Nem a műfajok keveredéséről van szó, bár az is izgalmas lenne, hanem sokkal inkább a határok kitágításáról. Amikor egy kép megelevenedik, az ugyanúgy képzőművészet, mintha mozdulatlanul függne a falon. A határok megtapasztalása az egyik legizgalmasabb művészeti élmény. Erre itt most csak néhány ezer embernek lesz lehetősége az ülőhelyek korlátozott száma miatt, de azt tervezem, hogy a későbbiekben is lesznek majd hasonlóan rendhagyó projektek a Műcsarnokban.?
 
 
 
A Forte Társulat produkciójának címszereplője, Ruben Brandt elképesztő műkincseit ? társai segítségével - a világ legnevezetesebb múzeumainak, galériáinak és magángyűjteményeinek kirablásával szerzi, miközben egyáltalán nem a meggazdagodás vágya vezérli. És akkor ott van még Mike Kowalski magándetektív is, aki megszállottan szeretné megoldani ?a múzeumok elszállt rablói?-nak titkát. A rablók persze nem sejthetik Kowalski különös módszerét: hang nélkül nézi a klasszikus filmeket. Már a világsajtó is a rablóbanda tetteitől hangos. Az Interpol és számos nemzetközi szervezet nyomoz utánuk, seregnyi fejvadász ered nyomukba. Végül (ki más) Mike Kowalski oldja meg a rejtélyt: megtudja, mi vitte rá Ruben Brandtot saját műgyűjteménye létrehozására...
 
A Das Anatomische Teather sodró, színes rajzok több száz darabos gyűjteménye. Felfoghatjuk úgy is, mint egy szabadon és művészileg értelmezett vizuális enciklopédiát a XX. századról. Ez a teátrum azonban nem szavakból, hanem képekből áll. Elvont eszméket képekkel, képes és szöveges utalásokkal kifejezni, nem új keletű találmány, egész egyetemes kultúránkon átível ez az eljárás. Krstic szereplői: a művészetek, a filozófiák, az irodalmak, a film, a zene, a tudományok, a háborúk, a fogyasztói szokások, valamint az ezekből szublimált ?mikrológiák?, amelyek egyben legjellemzőbb sűrítményei, lelki és szellemi mozgatói a beválogatott, és felléptetett tudattartalmaknak és történelmi dokumentumoknak. Az anatómiai színházban látszólag minden a felszínen van.