(MTI) - A magángyűjteményekből összeállított, szeptember 9-ig megtekinthető bemutató képei sokféle festészeti és grafikai műfajt, technikát mutatnak be.
A kiállítóhely összegzése szerint Gráber Margit (1895-1993) és Perlrott Csaba Vilmos (1880-1955) - 1919 és 1929 között művészházaspár - a XX. század szemtanúja volt, bár csak egyikük érte meg a század végét.
A kiállítás kettős portré: a XX. századról és a magyar festészet két fontos alakjáról - írta a tárlatról Benedek Katalin művészettörténész.
Gráber Margit képein alapvetően a természettel és az azzal párosítható emberi munkával foglalkozott. Perlrott Csaba Vilmoshoz hasonlóan eleinte az École de Paris szellemében dolgozott kubisztikus csendéletein, azután a párizsi iskola könnyed előadásmódjával ötvözte szociális vonatkozású témáit is. Végül meggyöngült szemmel, többnyire Szentendrén festette színpompás viráglátomásait. Művészetének a grafika az egyik meghatározó műfaja.
Benedek Katalin művészettörténész rámutatott arra: Perlrott Csaba Vilmos a XX. századi magyar festészeti formanyelv egyik megújítója volt. Élete első részét Európa jelentős művészeti központjaiban töltötte. Tapasztalatait a magyarországi sajátosságokkal ötvözte, így alakította ki egyéni stílusát.
Az évtized derekától szinte a II. világháború kitöréséig nyáron Nagybányán, télen Párizsban dolgozott. Ekkortól izgatta nagy motívuma, a Notre Dame, amelyet sok festményén megörökített. Az 1930-as évek közepétől megszaporodtak szentendrei tartózkodásai, képeit az ottani atmoszférának köszönhetően a természet uralja.
További cikkek ebben a rovatban