Koppány Attila festőművész gyűjteményes tárlata Győrben

Képző

Koppány Attila pályakezdésére legerőteljesebben az építészeti és természettudományos gondolkodás hatott, amely festészetében és rajzi munkásságában is sajátos elveken alapuló, speciális nyelv kialakulásához vezetett. Ennek legfőbb elemei a vonal, a sík, a körvonalakra redukált forma és gazdagon burjánzó részletei, valamint a szín, de ami ennél is fontosabb, a színes síkokból és absztrahált természeti motívumokból való racionális, sőt tektonikus képépítés, amelynek eredményeként a műben a lírai színválasztás és látomásos megjelenítés ellenére is megőrződik a leképezett forma valósággal való lényegi kapcsolata: reális léptékviszonya, valós arányrendszere és a természet belső mozgásait megelevenítő formakezelés. Talán éppen ezzel magyarázható, hogy művészetében az önálló látásmód és kifejezés elsőként organikus formációkban öltött testet, s csak jóval később jelentkeztek azok a kristályos szerkezetek, amelyek az elvonatkoztatás újabb fázisaként a képi elemek komplexebb rendszerbe tagolódásához és univerzális tartalmak kifejezési lehetőségéhez vezettek. A külső- és belső erők küzdelmét sejtető képalkotói módszerében előbb a lebontás, dekonstruálás, majd az egymásnak feszítés, a dekonstruált elemek új mondanivalót hordozó motívummá való összekapcsolása, végül a töredékek egészben való láttatásának igénye dominált és az ezt szolgáló kettős formafelfogás: egy erőteljes vonalas szerkezetbe rejtett, árnyalt világ. Műveiben a jel és a jelzett fokozatosan helyet cserélt: az organikus elem gesztusokra emlékeztető geometrikus jellé vagy jelrendszerré, a korábbi sík háttér pedig organikus asszociációkkal teli táji elemekké, elevenen lüktető sejtekké, szövetekké vált. A képek monumentalitása a két fő kompozíciós elem és arányainak felcserélődésétől kezdődően állandósult. Koppány Attila mai művészetére a dimenziók egymásba való szabad átjárhatósága, a formák átláthatósága, a közöttük lévő összefüggések elemi kontrasztokra redukált, modellértékű megfogalmazása, a dolgok lényegének belülről való láttatása jellemző. Képi világa természeti és más katasztrófa-ábrázolásokkal, elementáris tájélményeket összegző, és mikroszkopikus részleteket kiemelő formakombinációk sorával bővült. Színhasználata megélénkült, alkotásaiban a fény egyre fontosabb szerephez jut. Témái között gyakori a városábrázolás, a természeti és épített környezet kapcsolatának elmélyült elemzése, harmonikus összhangjának vagy disszonanciájának felerősítése, emblematikus egyszerűsége, a kaotikus világban való rendkeresés. - N. Mészáros Júlia Megnyitó: 2006. június 2-án, 18 óra A tárlatot megnyitja: Balogh József polgármester és N. Mészáros Júlia múzeumigazgató Közreműködnek: A Széchenyi István Egyetem Zeneművészeti Intézetének gitár tanszakos hallgatói A kiállítás megtekinthető: 2006. június 02. - július 02. Nyitva tartás: hétfő kivételével naponta 10-18 óráig. A kiállítás helyszíne: Városi Múzeum, Váczy Péter Gyűjtemény, Győr, Nefelejcs köz 3.