Kortárs orosz remekművek Magyarországon

Képző

A Modem az elmúlt év végén azzal kereste meg Andrej Jerofejev művészettörténészt, a moszkvai Tretyakov Képtár kortárs részlegének vezetőjét, hogy rendezzen Magyarországon reprezentatív tárlatot az orosz szoc-art munkáiból. Tavaszra elkészültek a kiállítási részletes tervei, összeállt a művek listája. Június elején azonban váratlanul elbocsátották moszkvai állásából a kurátort, a múzeum pedig nyilvánvalóvá tette, hogy nem vesz részt az általa fémjelzett magyarországi projektben.
 

Ezt követően - még júniusban - a Modem egy neves magánalapítvánnyal, a moszkvai Műgyűjtők Társaságával kötött szerződést egy módosított tartalmú debreceni kiállítás létrehozására. Hamarosan kiderült, hogy a Jerofejev és munkatársai által összegyűjtött munkákat az orosz kulturális minisztérium csak - a magánszervezetek esetében szokásos - hosszas műértékelési procedúra lezárulását követően engedi ki az országból, ezért az eredeti tervek szerint augusztus közepén nyíló kiállítás megnyitóját szeptember 25-re kellett halasztani. Augusztus elején újabb váratlan fejlemény történt. Kitört az orosz-grúz háború, az alapítvány pedig arra hivatkozva, hogy a jelenlegi politikai helyzetben nem engedhetik meg, olyan művek megjelenését külföldön, amelyek kedvezőtlen színben tüntetik fel Oroszországot, elállt a szerződéstől.

 

A kialakult helyzetben a Modem megkereste a moszkvai Art4.ru Kortárs Művészeti Múzeumot, a pARTner Project Gallery kortárs művészeti galériát, valamint a világhírű Blue Noses csoport tagjait. Tekintettel arra, hogy a két - hatalmas gyűjteménnyel rendelkező - kortárs múzeum anyagának egy jelentős része (több mint félszáz alkotás) éppen Szlovákiában - vagyis az Európai Unión belül - szerepelt egy nagyszabású kiállításon, ezek Debrecenbe hozatala adminisztratív szempontból lényegesen könnyebbnek ígérkezett, mint az Oroszországból történő szállítás.

 
Miután rekordgyorsasággal sikerült megkötni a megállapodásokat, a több mint 6 millió euró értékre biztosított műveket elszállították a Modembe. Ezt az anyagot jól kiegészítik a különböző - nem oroszországi - múzeumokból már korábban elkért művek, valamint a Moszkvából szintén korábban elhozott filmek és fotóprintek. A kiállítás három orosz kurátora: Jevgenyij Bereznerk, Irina Csireva és Natalia Tarasova - az utóbbi művészettörténész az elmúlt hétvégét a Modemben töltötte, ahol véglegesítette a terveket. A Hogyan tovább Oroszország? című kiállításon olyan világhírű alkotók meghatározó munkái szerepelnek, mint például Ilja Kabakov, Vitalij Komar, Alekszander Melamid, Erik Bulatov, Oleg Kulik vagy Borisz Orlov.
 

A közel ezer négyzetméter alapterületen megvalósuló tárlat mellett - azzal egy légtérben - lesz egy kisebb kiállítás is Lenin visszamegy a sírba? A Blue Noses cenzúrázatlanul címmel. A csoport tagjai - Vjacseszlav Mizin és Alekszander Saburov - a jelenleg Oroszországban élő képzőművészek közül minden bizonnyal a legismertebbek. Számos nagy nemzetközi biennálén (Velencében, Sao Paulóban, Londonban) képviselték az országukat. Provokatív munkáik nem egyszer politikai vihart kavartak - ennek is köszönhető az a hatalmas érdeklődés, ami a kiállításaikat jellemzi. A kiállítás kurátora a neves művészettörténész, Andrej Jerofejev. Érdekesség, hogy a tárlat anyagát a csoport tagjai személyesen installálják.

 
A Modem második születésnapján, szeptember 25-én este nyíló kiállítás iránt Oroszországban is nagy az érdeklődés, így eljönnek Debrecenbe a kölcsönző orosz múzeumok vezetői és itt lesz számos orosz művész is. Emellett több moszkvai újságíró is jelezte részvételét a megnyitóra. A december 15-ig nyitva tartó kiállításra - amely 1949 óta a legtöbb orosz kortárs művet vonultatja fel Magyarországon - több tízezer látogatót várnak a szervezők.