Közeli a romantika utolsó lovagjáról

Képző


amuveszisember_kiallitas_molnarcpalmuzeum_bytsd-8.jpg
 Különleges hangulatú lakásmúzeum

A művész is ember - hirdeti a Molnár-C. Pál Műterem-Múzeum legújabb, Stróbl Alajos szobrászművész életébe bepillantást engedő kiállításának címe, amely egyúttal az intézmény ars poéticájaként is értékelhető. A lakásmúzeumba lépve ugyanis az az érzése támad az embernek, hogy a hosszú évtizedek alkotófolyamata során a falakra, bútorokra rakódott emlékek nem csupán egy művész munkásságának állomásait tárják elénk, de egyúttal annak minden fájdalmát, örömét, egyszóval a műremekek mögött rejtőző embert is.

 

Csillag Péter, a műterem-múzeum igazgatója, Molnár-C. Pál unokája olyan szeretettel fogad minket, hogy rövidesen valóban otthonos érzésünk támad a festményekkel sűrűn teleaggatott egykori műterem tárgyai közt lavírozva. Itt különösen hangsúlyossá válik a művek családi aspektusa: a nagypapa festőeszközei, speciális - leleményes módon külön a műterem fényviszonyaihoz igazított - szemüvege, vagy éppen a nagymama egykori varróasztalkája mind a festmények, rajzok születésének egyszeri és megismételhetetlen folyamatáról tanúskodnak. Csillag Péter ki is emeli: múzeumuk leginkább a hagyatékkezelő családokkal tartja a kapcsolatot, ebből kifolyólag mindig a művész emberi arcára koncentrálnak, egy-egy tárlat megrendezésekor erre fűzik fel az épp aktuális alkotó történetét.

 

amuveszisember_kiallitas_molnarcpalmuzeum_hosszuhajuonarckep_bytsd.jpg
 Hosszúhajú önarckép

Ezúttal Stróbl Alajos, Magyarország történetének egyik legjelentősebb szobrászművésze játssza a főszerepet: "a romantika utolsó lovagja", akinek országszerte közel 50 köztéri szobor - köztük a Nemzeti Múzeum előtt látható Arany-szobor, a Budai Várban álló Mátyás-kút és az egri Dobó-szobor - őrzi a keze munkáját. A sajtónak szervezett előzetes megtekintésen a művész egyik unokája, Stróbl Mátyás elárulta: nagyapja nem csak alkotói mivoltában érdemelhette ki "a romantika lovagja" státuszt. Előfordult, hogy hajnalban trombitálva lovagolta végig az Epreskertet (ahol a műterme állt), feleségének pedig - a ház úrnőjeként - fehér kendővel kellett neki integetnie. Az Andrássy úti Mintarajz-tanoda tanáraként hatalmas mulatságokat, álarcosbálokat és reneszánsz malacsütést szervezett, ez a fajta művészi énje emellett ünnepélyes temetések megszervezésében is megnyilvánult. Népszerűségét nagyban megalapozta a tény, hogy a magyar szobrászok közül neki ült először modellt Ferenc József, aki később is egyik kedvenc alkotójaként tekintett Stróblra.

 
A Molnár-C. Pál Műterem-Múzeum kiállítása a művész szobrai, kisplasztikái mellett olyan különleges sztereofotókat is bemutat, amelyeket felesége, Kratochwill Lujza készített. Egészen félelmetes, ahogy a külön e képek megtekintésére használt, közel százéves "apparátusba" kukkantva 3D-ben láthatjuk a XIX.-XX. század fordulóján készült pillanatképeket. Az egyik fotón épp egy izlandi nő áll modellt a mesternek fedetlen keblekkel, míg egy másikon a hatalmas műterem kaotikusságáról szerezhetünk benyomást. Különösen értékesek és érdekesek azok a felvételek, amelyekről azóta megsemmisült szobrok néznek vissza ránk. Néznek, a szó legnemesebb értelmében, hiszen - ahogy Stróbl Mátyás is elmondja - nagyapja kiemelt hangsúlyt fektetett az általa megformázott alakok tekintetére, amelyek ennek köszönhetően szinte megszólalnak.
 

amuveszisember_kiallitas_molnarcpalmuzeum_ferencjozseffelazepreskertben_bytsd-6.jpg
 Stróbl Alajos Ferenc Józseffel az Epreskertben

A Stróbl család mindennapjai nem csak a sztereoképeken, hanem egyéb alkotások révén is megjelennek: a szobrászművész sok esetben családtagjait örökítette meg - a kiállítás emellett nővére, Stróbl Zsófia festményeiből is válogat. Különös időutazás egy furcsamód rögtön az otthonosság érzetével megajándékozó múzeumban: erre szokás mondani, hogy "ezt látni kell".