Lesz. Ez akkor vált biztossá, amikor Csikós Gergely a 2006-os és az idei TehénParádé főszervezője csapatával együtt rájött: a vágott nyakú dinnyetehénnel, a meloncow-val, a csekély mozgásszervi nehézséggel küzdő, kockából kandikáló Rubicow-val, a sarokból kiálló Cowrnerrel, a zebracsíkos, a génkezelt, a szaláminak felszeletelt, a nyársra tűzött, a gulyáslevesbe fullasztott és a tejivónak fölspécizett marhákkal nem merítettük még ki az ötlettartalékainkat. Mi, leleményes magyarok.
Hogy a második körnek nincs-e némi üzletszaga, ezt többen felvetették az utóbbi hetekben. A spaark-vezető Csikós pedig bevallotta a kultúra.hu-nak, a Tehénparádé tavaly sem volt, és most sem lesz jótékonysági akció. Az erénye, hogy eddig sem az államtól, sem a fővárostól nem kért pénzt, ezzel együtt a CowParade egy szponzoroktól függő üzleti vállalkozás. Így jó, ha haszonnal jár, illetve jó lett volna. Tavaly ez nem sikerült - mondja Csikós, nyilván a 2006-os fesztivál szaldójára, és nem a szponzori kapcsolataikból származó hosszú távú előnyökre gondol.
Idén április 30. a kreatívak határideje: amatőröknek és profiknak, képzőművészeknek és reklámgyártóknak, háziasszonyoknak, egyetemistáknak, nyugdíjasoknak és mindenki másnak, aki úgy érzi, megálmodta az év "urbánus négylábúját", eddig kell benyújtania tehéntervét. Megkötés, ahogy a múlt évben, idén sem lesz. A szervezők - nyilván a tavalyi botrányhős, a farával a Bazilika felé meredő, olvadó, pálcikás fagyitehén példáján okulva - mindössze annyit kérnek, senki marhája ne sértsen szexuális, vallási vagy politikai nézetet. Úgy provokáljon, hogy ne bántson.
Pontosan hány marha?
2006-ban valamivel több, mint 860 pályázat érkezett Csikós Gergelyékhez. Megkérdeztük, most, néhány nappal a beadási határidő előtt hány ötletterv van az íróasztalukon. Állítólag máris több tucat, de valószínűleg megismétlődik majd a zárás előtti dömping: a jelentkezések nyolcvan százaléka tavaly az utolsó két napban érkezett. Akkor kevesebb, mint száz pályázatot formai hiba miatt ki kellett zárniuk, a maradékot kapta kezei közé a zsűri. Nekik az volt a dolguk, hogy kialakítsák az úgynevezett rövid listát, majd azon belül kategóriákat - a legértékesebb munkák között. Így volt neves művész és nem művész által készített rajz, külön csoportba sorolták a fiatalokat, a humoros alkotásokat, a civil ügyekre apelláló teheneket és az erotikát. A csoportokra azért volt szükség, mert a szponzorokat már csak harminc-negyven tervből álló - a cég profiljához leginkább passzoló - dossziéval keresték meg. Minek zavarodjanak a bőségben!
A "kavarjuk fel a várost!" szlogen ezúttal pedig nemcsak Budapestre érvényes, idén a köztéri tehenektől várják Debrecen, Szeged, Pécs, Győr és a Balaton környékének felkavarását is. Tesznek-e valamit azért, hogy most ne firkáljanak és törjenek össze, és lehetőleg ne gyújtsanak fel túl sok public tehenet - kérdeztük a főszervezőt. Az újítás: ezúttal a fővárosban és vidéken is csordajelleget ölt majd a tehénsokaság, vagyis egy kupacban állítják ki az alkotásokat. - Ha a csoport mellett három-négy óránként elmegy majd egy polgárőr- vagy rendőrautó, reméljük, nem eshet túl nagy kár a szobrokban - magyarázza Csikós Gergely.
A végleges helyszíneket július 2. után teszi közzé honlapján a spaark, és azt tervezi, hogy a csorda szeptemberi jótékonysági árverésén befolyt pénz háromnegyedét a volt daganatos és más krónikus betegséggel élő gyerekeket támogató Bátor Tábor Alapítványnak adja majd. Egynegyed az alkotók markát üti. Az április 30-ig beérkező temérdek ötletet háromtagú zsűri: Csikós Gergely, a DDB reklámügynökség budapesti art directora, Lukasz Brzozowski és a kék Fagyitehén egyik szellemi atyja, az amúgy autonóm fotós Hajdu András szortírozza. A "rövidlistás" befutóknak aztán segítenek a szponzorszerzésben. Ha sikerül, a szerencsés szponzoráltaknak adnak még ötvenezer forintot, plusz egy kétszázhúszszor-száznegyvenszer-kilencven centis fehér formatehenet, aztán: let's cow!