(MTI) A Berlin Biennále társadalmi kérdéseket feszegető, kísérletező és gyakran meghökkentő projekteket mutat be a német fővárosban 1998 óta. Ennek a hagyománynak a folytonosságát mutatja, hogy az idei, egészen július elsejéig tartó fesztivál társkurátora a Vojna (Háború) elnevezésű orosz akcionista művészcsoport, amely egyebek mellett arról híres, hogy tagjai Palotafordulat címmel felborítottak több rendőrautót a szentpétervári Ermitázs előtti Palota téren.
Berlinben jóval szelídebb programot állítottak össze a fő kurátor, Artur Zmijewski lengyel képzőművész vezetésével. Lukasz Surowiec lengyel művész például a Berlin-Birkenau című akció keretében az auschwitz-birkenaui náci haláltábor területéről származó nyírfacsemetéket ültet szerte a városban (a Birke szó magyarul nyírfát jelent), Martin Zet cseh művész pedig Thilo Sarrazin nagy botrányt kavart és sokak szerint rasszista nézeteket kifejtő, Németország felszámolja magát (Deutschland schafft sich ab) című könyvének példányaiból készít installációt, majd a köteteket "újrahasznosítja".
Egy másik projekt ? amelyet a CHB támogatásával készít elő az Európai Roma Kulturális Alapítvány ? arra hívja fel a figyelmet, hogy a német törvényhozás alsóházának épülete, a Reichstag tőszomszédságában hosszú évek óta befejezetlenül áll a nemzetiszocialista rezsim alatt meggyilkolt szintik és romák előtt tisztelgő emlékmű.
Ez utóbbi akció majd júniusban lesz, a CHB azonban a Biennále első napjára, április 27-re is időzített programokat. A Berlin központjában működő kulturális intézetben pénteken két kiállítást nyitnak meg. Albert Ádám Never Take a Trip Alone (Sose utazz egyedül) címmel térinstallációt mutat be. A művész két 19. századi német nagyság, Alexander von Humboldt földrajztudós és Johann Wolfgang Goethe költő kapcsolatát vizsgálja és a látás történetének metafizikai összefüggéseit feszegeti, egyebek között két úgynevezett kukucskáló doboz segítségével, amelyekbe beletekintve Humboldt, illetve Goethe dolgozószobája tárul fel ? mondta Petró Zsuzsanna kurátor, a CHB munkatársa.
A másik kiállítás egy berlini magyar művészcsoport, a Feles Máté és Ulbert Ádám alkotta Khimaira Künstlergruppe installációja The Planet as the Festival (A bolgyó mint fesztivál) címmel. Az Ettore Sottsass olasz formatervező munkáit idéző, természetes és mesterséges anyagokból készült, építkezési hulladékot is újrahasznosító alkotásban a "meleg, lélegző, valamint taszítóan mesterséges anyagok és ellentmondó vizuális elemek egymás mellé állításával élhető, belakható tér jön létre, amelyet a látogatók nemcsak megtekinthetnek, hanem használatba is vehetnek" ? mondta Petró Zsuzsanna kurátor. Hozzátette: a "funkció és vizuális üzenet ellentéte rést üt a hagyományos befogadói tapasztalaton, és új, aktív, kollektív műélményt tesz lehetővé".