|
(MTI) - "Ez a hiánypótló kiadvány a honfoglalástól az első "Gombold újra! Divat a magyar" pályázatig kíséri végig hazánk viselettörténetet" - mondta el Szűcs Péter, a 256 oldalas kötet egyik szerzője a szombati Dress code: Business elnevezésű konferencián, amely az idei "Gombold újra! Divat a magyar" öltözéktervezési pályázatot lezáró egész napos programsorozat nyitóeseménye volt.
F. Dózsa Katalin, a könyv másik szerzője rámutatott: utoljára 1904-ben jelent meg a témában hasonló volumenű képes album.
A mintegy kétszáz gyönyörű divatrajz, korabeli fénykép, plakát és múzeumi tárgy képmásával illusztrált vaskos divatanyag a magyar viselet és népviselet történelmi változásain kalauzolja végig az olvasókat, és megismerteti őket az európai divat magyarországi hatásával. A könyv érdekes és izgalmas kérdésekre ad választ: lehet-e divatnak nevezni a honfoglalás kori viseletet, hányszor volt Budapest divatközpont, és milyen volt a divat helyzete a szocialista tervgazdálkodás keretei között.
Az 1116 évet felölelő divatanyag angol és magyar nyelvű szöveggel jelent meg. Az olvasók elmerülhetnek a magyar divat aranykorának számító korszakokban. Ezek közé tartozik a 19. század vége: a magyar divatipar kiépülésének az ideje, amikor a divatszalonok megjelentek a fővárosban - húzta alá Szatmári Judit társszerző.
A következő meghatározó korszak a két világháború közötti időszak volt, a magyar divattervezés kibontakozásának ideje. Az 1930-as években már megjelent az igény a magyar divattervezés iránt, beindult az oktatás, és a divatnak művészeti rangja lett. A Simonovics Ildikóval kiegészült alkotói gárda szerint annyi izgalmas kérdés merült fel az album elkészítése során, hogy felvetődött a kifejezetten 20. századi divatra koncentráló könyv elkészítésének a gondolata is.
A Dress code: Business című konferencián továbbá a márka arculatának mint a siker kulcsának a kérdése; a magyar tervezők versenyképessége, valamint a "fast fashion" és a "high fashion" márka közötti kommunikációs különbségek kerültek terítékre. Ez idő alatt az árusok már be is rendezkedtek a reggel tíz órától este hétig látogatható WAMP Fashion vásárra. A forgatagban egyebek között speciális bőrnyakláncok, apró tobozfülbevalók, színpompás táskák, kitűzők, valamint parányi filclepkéket és függönyrojtokat idéző fülbevalók közül válogathatnak a látogatók.
Délután öt órától a rendezvényre külön meghívott tíz tervező veszi birtokba a kifutót. A Magyar divat 2012 című bemutatón az ifjú tehetségek, és a már befutott designerek 2012/2013-as őszi-téli kollekciói mutatkoznak be. Sármán Nóra, a Kepp Showroom és Tomcsányi Dóri a legfiatalabb tervezők képviselőiként, Abodi Dóra, Mojzes Dóra, Lakatos Sándor, Benus Dániel, és Szegedi Kata az új generáció színeiben, az Artista, valamint Konsánszky Dóra pedig már befutott tervezőkként mutatják be a kollekcióikat.
A nap fénypontjának számító "Gombold újra! Divat a magyar" öltözéktervezési pályázat divatbemutatóval egybekötött eredményhirdetése este hét órakor kezdődik. A közönség megismerheti a mintegy ezer regisztrációból a döntőbe jutott harminchat pályaművet. Az este végén a két meghirdetett - a kortárs öltözéktervezési, valamint a design és hagyomány - pályázati kategóriákban hirdetnek két-két győztest, valamint a fődíjasok mellett a különdíjak nyerteseit is.