Mély

Képző

Akinek a kínai Disznó évében malacfotó-kiállítását eszébe jut egy kínai büfében rendezni, az simán képes arra, hogy kamerájával fiúvécékbe lopózzon, máskor terézvárosi nyugdíjasokat szólítson le, álljanak neki modellt a Divat című csoportos kiállításhoz. Szóval sejthettem: ha Vedres Ági Éj címmel hirdet tárlatot, az nem a kötelező feketeségben nyugovóra térő városról szól majd.

 
Vadszőlővel befutott házfal, a buja zöldségből itt-ott látszik ki zsalugáter, ajtó. A kandeláber csak leheli a fényt, szükség sincs rá. A dél-francia kisváros macskaköves utcáin mindenki hazabotorkált már, aki eddig öblös borospoharakból kortyolt, bagettet tördelt az étterem teraszán. Az egész aznapnak nyomai vannak Vedres kisméretű printjén, de megragadni, nyakon csípni egyet se tudnék közülük.
 

A füzesabonyi pályaudvar kihalt állomásépületébe úgy látunk be messziről, hogy a kép előterében épp ütött-kopott személyvonat rohan. A vagonablakokon innen a vágányok rideg feketéje, a túloldalon a várótermek tágas üressége. Fölfoghatatlan, hogy tehetik mégis kedélyessé ezt az undok vidéket a majdnem áttetsző vasúti kocsik. De érezni a kupék kolbász-kenyérszagú meghittségét, látni a párolgó embertömeget a negyvenes égők fényében.

 
És Vedres vattacukorárusa vajon honnan szerválta bodegáját? Ezen töprengek, és épp odáig jutok, hogy valószínűleg egy artistaöltöző sminkasztala fölül, mind a harminc színes villanykörtéjével együtt, amikor töksötét lesz a kiállítóteremben. Nyilván Kemény György képzőművész kezd a mikrofonba beszélni, sőt, ha jól látom, fölolvassa a megnyitó szövegét, zseblámpát tartva papírja fölé.
 

Na, ez az a sötétség, amire egyikünk se kíváncsi, ez a ránk erőltetett vakság unalmas és agresszív, tétlenségre kárhoztat. Mennyivel izgalmasabb éjszakák is vannak, sugallja Kemény, ő például Vedres Ági egyik éji képétől "angyalszárnysuhogást hallucinál", a másikon Leonardo Mona Lisájának háttértáját véli fölfedezni. Nincs már ideje beszélni a fotós kosztümflitternyi holdjáról, margitszigeti büféjének neonfényes zárórájáról, meg a dél-francia iskolaudvar elhagyatottan tekergő ugróiskoláiról, azt azért legvégül elárulja, hogy a megnyitószöveget írva Björköt hallgatott. Azt a számot, hogy Éj van.