A grúz származású, Németországban élő Gia Edzgveradze műveit először 1999-ben láthatta a budapesti közönség a Ludwig Múzeumban, Ultramodern nihilizmus címmel. E több termet elfoglaló, összetett installációban helyben készült, grafikaszerű festményei mellett bemutatta videómunkáit is, ahol maga a művész volt látható, furcsa, ironikus helyzetekben. A terem közepén répákból épült, óriási lépcső állt, de a mű legkülönösebb eleme az az ágy volt, amelyben egy jóképű férfi feküdt, paplanján hívogató felirat: ?Csatlakozz hozzám, csinálhatnánk egy művészet-bébit ?? Az installáció valamennyi eleme a művészetre vonatkozó, legalapvetőbb kérdéseket tette fel újra és újra: mi a művészet, és mi a művész szerepe? Műveiben Edzgveradze következetesen visszatér a fenti kérdésekhez. Most látható, A menyasszony című videómunkáját először 2001-ben,a Velencei Biennále grúz pavilonjában mutatta be, majd 2003-ban a Trieste Contemporanea kiállítóterében. Itt ismét saját filmjének főszereplője: pszichopata gyilkost alakít, aki identitását keresve menyasszonynak öltözve próbálja megtalálni gyermekkori traumáinak feloldását. A menyasszony - és szerepében a művész - fáradhatatlan optimizmussal hajt végre különféle tevékenységeket: táncol, beszél, kutat, vőlegénye, vagy éppen az inspiráció, az ötletek, a befogadói megértés után. Az installáció interaktív részében a látogató felöltheti a menyasszonyi ruhát, és a rendelkezésére álló kamerával maga is rögzítheti saját szereplését. Edzgveradze képzőművészeti, írói tevékenysége mellett művészeti eseményeket is szervez. Jelenleg a berlini Universität der Künste vendégprofesszora. Megnyitó: 2004. március 9. (kedd) 18 h A kiállítást megnyitja:: Mélyi József A tárlat megtekinthető: 2004. március 9. - május 2. között. Helyszín: Ludwig Múzeum, Budapest I., Szent György tér 2.
További cikkek ebben a rovatban