Csak néhány rajzsorozat, falra hajtogatott papírtáblákon - de ennyi is elég, hogy több nemzedéknyi felnőtt és sok mai gyerek is otthon érezze magát a Fogadó galériáján. A meseillusztrációk egy fél évszázad társadalomtörténetét rajzolják ki hallatlanul pontos megfogalmazásban - ezeken szocializálódott minden gyerek, ezekkel a képekkel keltünk és feküdtünk, ezek vezettek be mindannyiunkat a felnőttek érthetetlen, kusza és főleg teljesen logikátlan világába. Mert jó, hogy valaki esténként felolvas a könyvből, de nekünk azért a legfontosabb mégiscsak az a néhány kép volt, ami a szöveget kísérte.
Az álruhás farkas testtartása, Mosó Masa eltökélt mozdulata, ahogy a fülüknél fogva felcsipeszeli a szárítókötélre a megmosdatott nyuszikat, a kötögető egérke az erdőben talált nagy kesztyű legkisebb ujjában. Vagy később a Janikovszky Éva szellemes gúnnyal megírt lakótelepi történeteihez mellékelt, hosszú kezű-lábú hurkaemberkék, akik szabályos mozdulatokkal, lehunyt szemmel, gépiesen csinálták, amit a mese parancsolt rájuk.
A képek maguktól értetődtek. És csak jóval később jöttünk rá, hogy szép lassan, módszeresen belénk nevelték mindazt, amit abban az időben kellett. F. Győrffy Anna rajzain az ötvenes évek ideáltípusa jelenik meg, az oroszul levelező és soha nem szemetelő Pöttyös Panni, aki mellett megszelídül Rosszcsont Peti is. Réber László dróton rángatott figurái a kádári időszak illemkódexét fordították le egy élhetőbb, vállalhatóbb képnyelvre, Reich Károly klasszikus vonalművészete az abszolút szépséget vitte a mesevilág néha kaotikus fogalomtárába. Gyulai Líviusz poétikus rajzai többet hagytak a képzeletre, mint amit megmutattak, és Don Quijote vagy Háry János titka az elhalványodó vonalak között misztikussá nőtt, Békés Rozi mai figurái már az alternatív életformák szabadságában fogantak.
A kiállításon Keresztes Dóra válogatásában most a jól ismert rajzok eredeti kópiái láthatók, közöttük játszóház, bábszínház és bábok, és a mai gyerekek, akik ezeket a régi rajzokat ugyanolyan bölcs hozzáértéssel olvassák, mint annak idején a szüleik.