- Minden fotóaukciójukon lesz ezentúl egységáras André Kertész? - kérdezem a Kieselbach Galéria szekerét egy idő óta a galériatulajdonossal együtt toló műtárgypiaci szakértőt, Einspach Gábort. Első, tavaszi fotóárverésükön ugyanis fillére ugyanannyiért kiáltották ki a világhírű magyar fotográfus 1934-ben készült munkáját, a Párizsi iskolaudvart, mint most az Újságárusnál, Párizs című Kertész-kópiát. Egymillió-hatszázezerért. Hogy november tizedékén adnak-e megint dupla ennyit (vagy többet) a vintázs kópiáért, sok mindentől függ - mondja Einspach.
- Azt tudjuk, hogy májusban egy komoly magángyűjteménybe vándorolt a Kertész-fotó. Reméljük, hogy az eddig szinte kizárólag huszadik századi festészetet vásároló gyűjtők még több kedvet kapnak a fotográfiához. Tavasszal azt is láttuk, hogy a licitálók egy részét kifejezetten a kortársfotó-szekció ragadta meg. Akadtak, akiket a kollekciónak kizárólag a történelmi vonatkozású darabjai érdekelték. A mostani anyagban egyébként a legszebb ilyen kép Escher Károly "Biatorbágy. A borzalom völgye" című, művészi módon elkészített dokumentumfotója. Ez nem pusztán a viaduktrobbantás tragédiájáról tudósító újságcikk illusztrációjaként jelent meg a Pesti Napló 1931. szeptember 20-i számában, hanem a merényletről és az azt követő temetésről összeállított hatoldalas, képes műmelléklet részeként. Visszatérve az első fotóakció tapasztalataira, legnagyobb meglepetésünkre a klasszikust gyűjtők, a kortársra vadászók és a történelemimádók táborán kívül tárcsát emelt még egy csoport: a lakberendezőké. Vagyis kialakult egy kör, amelyik belátta, hogy ötven-százezer forintos áron legfeljebb jobb minőségű posztereket vásárolhat az otthonába, nálunk viszont művészi fotókat.
Ilyen alapon lehetséges, hogy november 10-én a portrégyűjtők népes tábora is fölbukkan majd a Kieselbach Galériában, ugyanis a mostani anyag egy része Jávor Pált, Karády Katalint, Páger Antalt, Kodály Zoltánt, Kádár Bélát ábrázoló arcképekből áll. De jöhetnek bátran az akt- és táncosnő-specialisták Demeter Károly és Rónai Dénes felvételei közül válogatni, meg a szociofotó-kedvelők Korniss Péter busó arcáért, Stalter György falusi életképeiért.