Nagyszerűen nagy innovációk nőknek

Képző

A Gödör felé közeledve bizony igencsak meglepődhet, aki korábban nem értesült a klub lépcsőjén megrendezett, a XX. század nőtársadalmának életében legnagyobb port kavart eszközöket felvonultató monstre kiállításról. Persze az utóbbi jelző nem annyira a szabadtéri kiállítás kivételes jelentőségét, vagy világraszóló voltát hivatott érzékeltetni, sokkal inkább a kiállított hatalmas szobroknak az ábrázolt eszközhöz viszonyított méretarányát.

 
A lépcső tetejéhez érkezve egy kapuként funkcionáló, gigantikus mosógépbe ütközünk, amelynek belsejében a szappanok, illetve a mosás rejtelmeibe pillanthatunk be, és még arra is fény derül, hogy a londoni Harrods 1929-ben azzal a szöveggel népszerűsítette az akkoriban még luxusnak számító szerkezetet, hogy az "különböző tartozékokkal kiegészítve húst darál, fagylaltot készít, ezen felül pedig kolbásztöltésre és késélezésre is alkalmas". (Hiszen nincs is annál praktikusabb, mint hogy a masina, amelyben zsíros és cukros ételmaradványok képződnek, adott esetben akár önmagát is jól kitisztítja.)
 
A lépcsőn lefelé haladva mindegyik monstrum mellett az adott használati tárgy rövid ismertetőjét olvashatjuk: épp elég rövidet, hogy ebben a kora tavaszi fagyban ne feltétlenül eresszünk jéggyökeret a talajba, de ahhoz elég hosszút, hogy frappáns összefoglalást kapjunk az épp szemlélt, nők számára kifejlesztett eszközről. A szervezők nem győzik hangsúlyozni a tényt, miszerint az itt látható tárgyak is nagyban hozzájárultak ahhoz, hogy a mai nő a szabadság és a függetlenség csúcsfokára hághasson.
 

Megjelentek a háztartási munka keserédes terhének enyhítői - a mosógép mellett például az 1902-ben feltalált porszívó, illetve az 1930-as évek nagy találmánya, a gőzölős vasaló -, de nem szabad megfeledkeznünk a női nem egyik legékesebb fegyvere, a szépség emelésének eszközeiről sem. Nem véletlen, hogy a bizarr szoborpark nagyobb részét ezek teszik ki, hiszen - bár a háztartás is jókora csatatér - az igazán kemény csatákat, a legnehezebb forradalmat mégiscsak ők asszisztálták végig, nem beszélve arról, hogy némelyiket  kis túlzással éppen ők maguk váltották ki.

 

Míg a '20-as évek nadrágkosztümje a női emancipáció egyik zászlóshajójának bizonyult, az 1913-ban született melltartó és a második világháborúval egyidős nylonharisnya már jóval rafináltabb vizekre vezette a női "csatahajókat". A hatalmas, fehér melltartó - középen helyes kis masnival - úgy fekszik a Gödör lépcsőjén, mint két puff, vagy babzsákfotel: két hölgy szemlélődő azzal a lendülettel rá is ül a két dombocskára, egy lány pedig nagy elánnal fotózkodik a hatalmas rúzsnak támaszkodva. A melltartó körül sertepertélve két 5 év körüli kislány meggyőződéssel mondja: "Ez gyönyörű!" Hiába, úgy látszik, a kiállításokat kedvelő szülők elültették az untig ismételgetett mondatot csemetéik fülébe.

 
A legbizarrabb objektum a Gödör bejáratához legközelebb elhelyezkedő, égnek meredő, harisnyás láb: ha kettő lenne belőle, kísértetiesen hasonlítana a Patch Adams című film azon jelenetére, amikor a Robin Williams által alakított orvostanhallgató két hatalmas női láb közé helyezi a nőgyógyászati konferencia bejáratát. A felvonultatott "nagyszerű innovációk" feltehetően nem kevésbé nagyszerű perceket szereznek majd a Gödörbe érkező fiataloknak, és sok közösségi oldalon jelenik meg velük közös fotó: hiszen itt a méret a lényeg.