Orbán tehát ül otthon a számítógépe előtt és szemelget. A monitoron megjelenő tv-adás kincsesbányaként ontja a letölthető kockákat és jeleneteket. Vadászat és gyűjtögetés nyer itt új, elegáns, kis helyre összehajtogatható formát. A gyűjtemény tetemes, több mint 10 ezer file-ban lapul a sok kiszemelt filmkocka és rövid jelenet. Figyelme nem a különösre irányul egy-egy screenshot alkalmával, hanem nyersanyagot keres. Néha tervszerűen, szerszámai és szándékai szerint, néha szabadon, a raktárkincs gyarapítására. Az Aura esetében egy reklámfilm került terítékre. Az anyag átgyúrása három síkon, de nem hierarchikusan történt. Az eredeti film jeleneteinek megvágása az egyik, a művész által készített betétek felvétele és beillesztése a másik sík, míg a hang és grafikus layer együtt a harmadik sík. A vágóprogramok és a rögzítés általában sávokra bontja a hanggal ellátott mozgóképeket. Jelen esetben a művész valószínűleg több sávot használt. Az általam vázolt három sík inkább funkcionális és kompozicionális megkülönböztetés. A technikai meghatározottság alighanem lényegi sajátosságokat ad ennek a műfajnak, lévén az egyes változtatások a végleges file-ban összesimulnak és kevésbé mutatják meg a beavatkozás határait mint például a kollázsoknál. Arnulf Rainer átfestései mindig pregnáns gesztusként kerülnek jól kitapintható dialógusba az eredeti képpel. Ott könnyen látjuk, mivel változtatott a művész. A másik véglete az átalakításnak Jeff Koonsnál figyelhető meg, illetve nem figyelhető meg, mert gyakorlatilag láthatatlan az a beavatkozása, amikor egy kiskanálnyi művészfestéket kevert a nagyszériás kereskedelmi plakátokat nyomtató gép festéktartójába, majd a legyártott italreklámokat saját műveként írta alá. A felülírás a megjelenítés szintjén történik, az eredeti festéktől különböző, de csak a történet ismeretében elkülönülő anyaggal. A digitális képeknél sokkal nehezebb dolgunk van, mivel az anyag ugyanaz az időtlen pillanatsorozat. Nehéz megállapítani, mi honnan ered. Leginkább a televíziós ismereteken alapuló valóságérzékünk segíthet. Orbán György gondosan kidekázza beavatkozásait. Sosem rejti el azokat teljesen, de gondoskodik róla, hogy a különbségeket tévő figyelmünket megdolgoztassa. A digitális egyneműséget vádolni szokták. Harmadik természetként bezáruló illúzióként kárhoztatják. Itt a mű határozottan épít a digitális világon kívüli valóságérzékünkre. Esetünkben nem a programok ismerete, hanem a zajos és veszélyes életben szerzett tapasztalataink segítenek hálót teríteni e műre. Megállapítani például miről is beszélnek, minek az erejét érezhetjük? A művész gondosan kivágott minden funkcionális információt. Nem derül ki, mire jó a lakásban körbehurcolható spray effektet produkáló kis izé. Mindig várjuk, mert mindig egy kicsit beljebb enged minket a tv shopok rejtelmes világába. Aztán snitt és a korai filmeket idéző, monokróm szaggatott mozgású betét (16 kocka másodpercenként) ordítóvá teszi az előző jelenet mérhetetlenül kimódolt és a marketingcéloknak alárendelt jellegét. Nagy ellentét feszül a két képsor készítésének intenciója között. A két betét a maga low-tech bájával forradalmi és felforgató. Hatásos a gólemmel szemben, miként a Dávid parittyájából kisüvítő kő. Jelentések és kontextusok hullnak porba nevetségessé téve a marketingháborúba belegörcsült akarásokat. Orbán olyan, mint egy ügyes szörfös, aki meglovagolja a piszkosan tajtékzó hullámokat és közben még arra is képes, hogy a szörfdeszkájával gyönyörű vonalakat húzzon a vízen. A betétek visszavisznek minket az elektromosság hőskorába, amikor az elektrosztatikus jelenségek legalább akkora szenzációt jelentettek, mint cirkuszban a szakállas nő. Orbán a médium, a különleges képességű ember szerepébe helyezi magát, és a jó öreg mágiával operál. A csodás fény az esetlen otthoni környezetben, a thai-chi mozdulatok, az erőt sugárzó öblös hang a kékingestől, az energikus zenével végül is összegződik és az eredeti anyagok fölé emel minket, nézőket. A sok banális részleten átsugárzik a teremtő erő. Átjön. Ami által láthatóvá és érezhetővé válik, az a finom és szelíd humor.
|