Összetett szemek - ismét virtuális ablak nyílik Párizs és Budapest között

Képző

Az elbírálás során egyhangúlag a K27 csoport terve bizonyult a legjobbnak, így - a nyerteseknek járó 4000 euró támogatással - ők teremthetnek interaktív kapcsolatot Budapest és Párizs között. A Párizsi Magyar Intézet, a Budapesti Francia Intézet, a Magyar Képzőművészeti Egyetem Intermédia tanszéke és a C3 Alapítvány által meghirdetett "Contact prompt" pályázaton a két intézet közös munkáját erősítő újfajta kulturális párbeszéd elindítására, interneten alapuló, valós időben folyamatosan működő installáció megvalósítására biztatták a művészeket. A közös kiírásra tizenkét pályázó összesen tizenöt pályázati anyagot nyújtott be.
 
 

A K27 csoport, vagyis Mózes Réka, Gurszky Péter Ádám és Radics Márk három-három, a látogatók által szabadon mozgatható mobil kamerát és egy-egy látványos, 6 képernyőből álló monitor terminált helyezett el a Budapesti Francia Intézetben és a Párizsi Magyar Intézetben. Így az ezernégyszázkilencvenegy kilométerre levő párizsi és budapesti látogatók bepillantást nyerhetnek egymás és az intézetek mindennapjaiba, sőt jelezhetnek is a másiknak.

 
A K27 csoport installációjának szellemisége hasonló az ötvenes évek ITV (interaktív televízió) kísérleti próbálkozásaihoz, ahol az elképzelés szerint a néző reakcióival alakíthatta volna a sugárzott műsort. "Manapság, amikor majd' minden lépésünket térfigyelő kamerák kémlelik és folyamatosan ki vagyunk téve a televízió manipulatív erejének, szinte lehetetlen, hogy egyszerre lehessünk előadók és maga a közönség" - kommentálja művét a K27 csoport. "Ezt az állapotot kívántuk modellezni ezzel a kamerakép kreatív használatán alapuló installációval: egyszerre megtükrözve a megfigyelőt és a megfigyeltet, a közönség kizárólag mozgóképeken keresztül kommunikálhat egymással."
 
Második alkalommal valósít meg közös multimédiás művészeti projektet a Párizsi Magyar Intézet és a Budapesti Francia Intézet. 2006-ban Szegedy-Maszák Zoltán és Fernezelyi Márton interaktív videóinstallációja, a "see-through" szolgált virtuális ablakként az intézetek között, amely népszerű volt mind a magyar, mind a francia közönség körében.
 
A két kulturális intézet nagyon hasonló tevékenységet folytat, egyazon időben, két egymástól távol lévő ponton, gyakran igen hasonló közönségnek. Mindkét pályázat győztes alkotása ebből az alaphelyzetből indult ki, erre reflektál.