A Dél-Dunántúli Építész Kamara két pályázatának anyaga már egy hónapja látható volt a pécsi Csontváry Múzeum földszintjén, de a zsűri augusztusi döntése csak a szeptember 11-i díjátadón került nyilvánosság elé. A ?Breuer Pécsett / Oda-vissza? nyertes pályaműve Csákány István emlékszobája, a Vasarely-pályázaton ? amelyet a tervek szerint ezentúl évente más európai város fog megrendezni ? Makra Zoltán és Palatinus Dóra terve nyert.
A program nem csupán a város jeles szülötteinek állít emléket, hanem a kortárs építészet és képzőművészet közös erejével kíván hatni Pécs életére, kulturális olvasattal gazdagítani a városi tereket.
A téma Breuer esetében több párhuzamos gondolatot is érint. Egyrészt azt a tényt, hogy Breuer Marcel a kamaszévei végén hagyta el a várost és az országot, majd a Bauhausban töltött évek után egyenesen Amerikába ment, ott csinált karriert. Pécsett egyetlen épülete sem áll, a városnak ma inkább a hiányával kell szembenéznie. A győztes pályaműben Csákány István éppen ezt a hiányt jeleníti meg: a hagyományos emlékművet ?emlékszobává? transzformálja, azt viszont egy elhagyatott teherszállító pótkocsival pótolja.
A terv vizuális nyelve a hazai gyakorlathoz képest meglehetősen szokatlan, nyers, hiszen szobor helyett egy ipari jellegű építményt, egy pótkocsit és egy elvben mozgatható, lezárt, szabvány szállítási konténert formáz, amihez még közműszerelvények is járulnak. A mű anyaga, a Losonczi Áron kifejlesztette fényáteresztő beton a Breuer idejében általánossá vált korszerű építőanyag mai, innovatív változata, nappal teljesen zárt, éjjel azonban átengedi magán a napkollektorok által a konténer belsejébe gyűjtött fényt. Befogadás és távolság, az elszármazott Breuer ?visszahonosítása?, vagy inkább annak vágya, a hiány kivetülése fogalmazódik meg a tervben.
A Victor Vasarely pályázat győztes terve sem a konvenciók nyelvét használja. Már a címben is ? ?37 négyzetméter? ? az uránvárosi panelházak típuslakását idézi föl, ennek térbeli másolatát viszi ki a köztérre. Pécs ipari múltja és a bányászcsaládok mai szociális helyzete a ?lakás? megdöntött térfogatában, elforgatott derékszögeiben, egyfajta kibillent állapotában jelenik meg. A talajszint alá került szobasarok üveglapon keresztül látható. A szerkezet hegesztett alumínium váza, a falakat jelző színes síküveg lapok és a led-soros világítás a kortárs plasztika és design, az innovatív technológia és a Vasarely szellemiségében fogant, modern művészetet befogadó városkép izgalmas eleme lesz Pécsett, remélhetőleg már 2011 tavaszától.