A pénzpiaci válság sem rázza meg a nemzetközi műkincspiacot

Képző

A BÁV Aukciósház Mesélnek a műkincsek (MAM) című sorozatának ötödik előadásán Einspach Gábor, ismert igazságügyi festmény- és műtárgyszakértő sokszínű és izgalmas áttekintést adott a nemzetközi műtárgypiac aktuális helyzetéről és az elmúlt években megfigyelhető változásokról. A szakember szerint az eredmények azt mutatják, hogy a műtárgy-kereskedelemre nem volt negatív hatással semmilyen külső tényező, hiszen az árak növekedése több mint tíz éve folyamatos tendenciát mutat, az elmúlt néhány évben pedig dinamikus emelkedés tapasztalható. A fejlődés egyik mozgatórugója az amerikai háború utáni művészet piaca, másrészt új vevők, oroszok, kínaiak, indiaiak belépése a piacra.

 
Einspach Gábor a MAM előadásán arra is rávilágított, hogy a festménykereskedelem továbbra is a legmeghatározóbb szegmens, hiszen a képzőművészeti alkotások piacának háromnegyedét teszi ki, ugyanakkor az elmúlt években jelentős változások mentek végbe a kereslet-kínálat viszonyában. A régi mesterek főművei ugyanis már kikerültek a nemzetközi véráramlatból, így a háború utáni, illetve a kortárs festők alkotásai egyre magasabb leütési árakon kelnek el.
 
Tavaly a legkeresettebb művész Andy Warhol volt, akinek műveiért összesen 420 millió dollárt fizettek a gyűjtők, míg a klasszikusnak számító Claude Monet festményei összesen "csak" 165 millió dollárért cseréltek gazdát. Persze ebbe az is közrejátszik, hogy az impresszionista, vagy poszt-impresszionista mesterektől már ritkán kerülnek a piacra jelentős alkotások. Einspach Gábor szerint a legnagyobb áremelkedést a kínai kortárs művészek, a London School és az indiai kortársak produkálták.
 
További jelentős változás, hogy a fotográfiák árban és presztízsben is egyenrangú féllé váltak a képzőművészet egyéb ágaival, hiszen például a magyar származású André Kertész Villás csendélet című fotóját 2 millió dollárért kínálták a bázeli vásáron, de nem ritka a 2-3 millió dolláros aukciós leütés sem, tudták meg az érdeklődők a MAM előadásán. A graffiti és a street art új területként szintén bekerült a nemzetközi műkereskedelembe és a sokszor rendkívül szellemes alkotásokért a műfaj rajongói esetenként akár több százezer dollárt is hajlandóak áldozni.