Plusz egy dimenzió

Képző

Kérdezz meg tíz magyar embert, mi jut eszébe Tamkó Sirató Károlyról. Kilencen azt fogják válaszolni: Tengereczki Pál. (Jó esetben.) Hogy nevével kapcsolatban elhangozzon a Dimenzionista Manifesztum kifejezés, ahhoz meglehetősen reprezentatív statisztikai mintára volna szükség, sőt, talán semmi értelme nem lenne az utcákon kérdezősködni. Esélyünk valószínűleg egyedül abban a - viszonylag szűk - körben lenne, amelynek tagjai valamilyen módon kapcsolatban álltak a hazai avantgarde valamelyik irányzatával. - A magyarországi művészeknek Tamkó Sirató Károly, akárcsak Kassák, avantgarde-előképnek számított, azzal a különbséggel, hogy Kassák jóval termékenyebb volt - magyarázza az Artpool Tamkó Siratót idéző beszélgetéssorozatának egyik meghívottja, az író, képzőművész és multimédiás alkotó Szombathy Bálint.
 
Ki miben látja a dimenzionista gondolatait Párizsban manifesztáló Tamkó Sirató aktualitását, az kiderül március 21 - április 6. között az Artpool P60-ban (VI., Paulay Ede utca 60.). Szombathy Bálint szerint az ő nemzedéküknek mindez már nem mond sok újat, viszont a mostani egyetemistáknak, főiskolásoknak meg kell ismerniük a dimenzionizmus irányzatát. Még ha Tamkó Sirató betegsége és hazaköltözése miatt az irányzat viszonylag hamar el is veszítette vezető emberét, ezzel a továbbfejlődés és beteljesedés lehetőségét.
 
Másrészt azért is emlékezik és emlékeztet a költőre éppen most a Paulay utcai Művészetkutató Központ, mert a róla szóló, évek óta tervezett összefoglaló album kiadása végre sínen van. A művészről 1981-ben Aczél Géza írt kismonográfiát, azóta nem született róla semmilyen összefoglaló munka. Márpedig amíg egy művészeti törekvés nincs megfelelően dokumentálva, amíg csak szájról-szájra terjed, addig nem is érdemel saját fejezetet a művészettörténetben - állítja Szombathy.
 
 
Ahogy az Artpoolt vezető Klaniczay Júlia ígérte, a magyarul még soha meg nem jelent Tamkó Sirató kéziratokat: a manifesztum keletkezésének és a költő saját szellemi fejlődésének történetét, valamint néhány vizuális művének reprodukcióját tartalmazó kötet egy-két hónapon belül megjelenhet. A dimenzionizmus első albuma az Artpool és a Magyar Műhely című művészeti folyóirat közös kiadása lesz.
 
Aki nem győzi kivárni az albumot, és többre kíváncsi Tamkó Siratóból Tengereczkinél, az március 21-én Petőcz András költő, 23-án az Artpoolt alapító Galántai György, 28-án a francia költő Michel Giroud, 30-án Szombathy Bálint, április 4-én a Tamkó Siratót személyesen ismerő Tóth Gábor, április 6-án pedig a Magyar Műhely főszerkesztője, Papp Tibor előadásain okosodhat. A beszélgetések mellett Tamkó Sirató és Tóth Gábor dimenzionista műveiből, dokumentumokból és az Artpool experimentális magyar költészeti gyűjteményéből. A Paulay hatvanban.
 
Részlet az 1936-os Dimenzionista Manifesztumból
Új világérzéstől vezérelve. A művészetek egy általános erjedésen (A Művészetek egymásba hatolása) mozgásba jöttek, és mindegyik egy újabb dimenziót szívott fel magába, mindegyik új kifejezésformát talált a plusz egy dimenzió (N+1) irányában, utat nyitva az alapvető változás változás súlyos szellemi következményeinek.
A dimenzionista tendencia kényszerítette, hogy:
I. az Irodalom kilépjen a vonalból és behatoljon a síkba: Kalligrammok, Tipogrammok, Planizmus, Villanyversek.
II. a Festészet kilépjen a síkból és behatoljon a térbe: Festészet a térben. Többanyagú kompozíciók. Konstruktivizmus. Térkonstrukciók. Szürrealista tárgyak.
III. a Szobrászat kilépjen a zárt, mozdulatlan formákból (vagyis az eüklidészi térben kialakult formákból), hogy meghódítsa a művészeti kifejezés számára a négydimenziós Minkovszki-féle teret. Mindenek előtt az úgynevezett "telt szobrászat" felhasadt és bevezetve önmagába a belső terek elemeit, majd a mozgást, így fejlődik: Üreges szobrászat. Nyitott szobrászat. Mozgó szobrászat. Mozgás szobrászat.
IV. S ezután fog kialakulni még egy teljesen új művészet: a Kozmikus Művészet (A Szobrászat Vaporizálása). A négydimenziós, eddig abszolút művészet üres térnek a művészet által való meghódítása. E művészet alapja az anyag nem szilárd, hanem gáznemű állapotban. Az ember ahelyett, hogy kívülről nézné a műtárgyat, maga lesz központja és alanya a műalkotásnak, mely az emberre, mint öt érzékszervű alanyra összpontosított érzékszervi hatásokból áll egy zárt és teljesen uralt kozmikus térben.
Íme legrövidebben összefoglalva a dimenzionizmus lényege. Deduktív a múlt felé. Induktív a jövő felé. Élő a jelenben.