Szellemszigetre is visz a pécsi építészeti filmnap

Képző

A Dél-Dunántúli Építész Kamara egész éves rendezvénysorozata az Építészet és Kontextus (ÉK), amely a Pécs2010 Európa Kulturális Fővárosa program része és jelentős eleme - gazdag tematikát ölel fel.
 
Az ?Építészet Ma? programelem keretein belül rendezik meg május 6-án, 16 órától a pécsi Uránia moziban az I. Pécsi Építészeti Filmnapot, amelynek során először három igen különleges filmet tekinthet meg a közönség. A vetítéseket közéleti est követi, amelyet a LazaC együttes jazz koncertje kísér.
 
Egy év alatt több épület készül el Kínában, mint egész Európában évek alatt. Keresettek a nemzetközi hírű építészek. A bázeli Herzog és DeMueron nyerték el a 2008-es pekingi olimpia Nemzeti Stadionjának megbízását. A két építész egy másik projektben is részt vesz, Jinhuában, egy hárommilliós városban építenek egy 300 ezer lakosra tervezett városnegyedet. A 16.15-től vetített Madárfészek - Herzog & De Meuron in China című film bemutatja, hogy a kínai kultúra miként befolyásolja az építészeti munkát. A stadion speciális építészeti formája és a megvalósulásához vezető út sokat elárul a kínai társadalomról, kultúráról és hétköznapi életről. A film kísérletet tesz a két építész kontextualista módszerének megértésére, betekintést enged a tervezési folyamatot befolyásoló kínai szándékokba, elvárásokba, stratégiákba.
 
Thomas Nordanstrad 18 órától vetített Hashima című alkotása megrendítő dokumentumfilm Hashima (Gunkanjima) elhagyott szigetéről. A Japán dél-nyugati részén, Nagaszaki közelében elhelyezkedő szigetet a XIX. század végén a Mitsubishi cég vásárolta fel, és onnan kezdte meg a víz alatti szénbányák kitermelését. Itt épültek az első nagy tájfunbiztos betonépületek a munkások elszállásolására. 1959-ben a sziget a világ legsűrűbben lakott települését foglalta magában, amikor azon az 1960-as években a kőolaj lett a legfontosabb energiahordozó Japánban, országszerte bezártak a szénbányák. Hashima bányáit a Mitsubishi cég 1974-ben zárta be. Azóta a sziget üresen áll és Szellemszigetként utalnak rá.
 

Háromnegyed 6-tól látható a Koolhaas háziélet, amely a kortárs építészet egyik mesterművéről szól: Rem Koolhaas bordeaux-i házáról. Ellentétben az építészetről szóló legtöbb filmmel, itt nem annyira az épület szerkezetének, vagy virtuozitásának bemutatásáról van szó, mintsem egy építészeti ikonban zajló mindennapi intimitás felfedezéséről. Ez a film kísérlet: az építészetre vetett újfajta tekintetről tanúskodik.