A Szerelem mindennél többet ér

Képző


kieselbachgaleria_fotoarveres_friedmannendre_dgyak20080524036_2.jpg
Friedmann Endre

Az egyik elment és a világról tudósított: a Friedmann Endre néven született Robert Capa képeit és kéziratait tavaly szeptember 26. és január 6. között az egyik legrangosabb New York-i galéria, az International Center of Photography állította ki. A másik, az itthon maradt Friedmann Endre az elmúlt hatvan év Magyarországát boncolgatta képein: a Kieselbach aukcióján rekordösszegért, 2,2 millió forintért elkelt Szerelem című képével elnyerte a rangos kölni Fotokina nagydíját 1963-ban. A hatvanezer forintról indult alkotásért jutalékkal együtt 2 640 000 forintot fizetett új tulajdonosa.

 

KieselbachGaleria_fotoaukcio_FriedmannEndre_Szerelem.jpg
Szerelem

Martin Munkácsi pályája Berlinből, az Ullstein lapok szerkesztőségéből New Yorkig és a Harper's Baazarig ívelt, sőt Henri Cartier-Bresson és Richard Avedon is mesterének tartotta a művészt. A Kieselbach Galéria fotóaukcióján két Munkácsi-kompozíció is szerepelt. Ezek azért különlegesek, mert 1963 után az életmű egy része elveszett és nagyon kevés vintázs nagyítás maradt meg. Ez a két fotóriport azonban - amely Urbach László motorversenyzőről készült 1927-ban és 1928-ban - eddig egy fiók mélyén rejtőzött, így még külföldi múzeumokban is kincsnek számít. Nem csoda, hogy a fotók leütési ára hatszázezer és négyszázhúszezer forint lett.

 
 
André Kertész Melankolikus tulipán című 1939-es emblematikus képének későbbi nagyítása 1 200 000 forintért ment el, vintázs Női portré című 1928-29-es fotójáért pedig kilencszázezer forintot fizettek.