|
Ervin Patkai: Dőlő Katar (1974) |
Patkai szobrai lehetnének akár kicsinyített modelljei azoknak a gigantikus struktúráknak, melyeket az 1960-as évek óta Franciaország és Európa számos közterén ? néha az ember által alig lakott tájban ? öntött betonból. Rétegenként faragta meg a polisztirol öntőformát, hogy abból bontsa ki a burjánzó, Gaudí építészetére emlékeztető, de annál sokkal elvontabb alakzatokat. Ő maga szobor-épületeknek nevezte műveit ? a köztéri szobrok némelyikébe be is lehet lépni, hogy a különleges térélmény közvetlenül is megtapasztalható legyen ?, ezeknek bronzból öntött, kisméretű társait állítja ki a galéria.
|
aatoth franyo: Magasban fürdőző nő egy vízvezetékre szavaz (2011) |
Ennek a kettős identitásnak fényében a hétköznapi tárgyak és helyzetek abszurddá válnak, a cuppanós vörös képfelület valósággal elnyeli a figurákat és tárgyakat, miközben olvasható vagy szétmállott szavakat hagy maga után. Jelek és jelenetek áradnak franyo képein, melyeket egy végérvényesen elnyűtt nyelvi közeg foszlányai kísérnek. Szarkazmusa azonban feloldódik a kiállítás másik felében, Patkai hittel telített, csodálatos térstruktúráiban. A kétpólusú tárlat jól működik, a Várfok Galériának pedig remélhetőleg sikerül végre Patkait beemelni a hazai művészeti élet figyelmébe.