A titok egyénre szabott nyitja

Képző

Az ember úgy képzeli, hogy a képzőművészeti - vagy bármilyen más jellegű - alkotások nem vérverejték és izzadság árán, hanem valami felsőbb erő tolmácsolására születnek meg, mintegy a természetfeletti meghosszabbított kezeként irányítva az alkotót. A kerámia és a textil olyan műfajok, amelyek sosem távolodtak el teljesen a használattól mint eredendő funkciótól - némi csavarral ez érhető tetten ezen a kiállításon is.
 

karsai_zsofia_szo_elszall_iras_megmarad.jpg
Karsai Zsófia: A szó elszáll, az írás megmarad
 
Nyíri Katalin leginkább faliszőnyegekre emlékeztető alkotásait egyszerre tudjuk elképzelni egy átlagos családi ház vagy panellakás falán, és egy vallási felekezet szentélyében. Az utóbbi variáció különösen igaz a textilművész Angyalok kertje című alkotására, amely a templomi mennyezetek bevett módszerével teremti meg a magasba emelkedő angyalok lebegésének illúzióját. Ez a fajta éteriség aztán más és más alakban terjed és fordul misztikummá a tárlat egyes darabjain. Karsai Zsófia Aforizmájának hengereit görgetve Weöres Sándor nemesen egyszerű és rövid, de annál nagyobb igazságokat rejtő sorai tűnnek a szemünk elé, majd a Jósda című alkotás nyilait görgetve, kerámianégyzeteinek felületén egy kővel lépkedve végül személyre szabott Weöres Sándor-üzenetekkel a zsebünkben távozhatunk.
 
A titok, a bizonytalan jövő bizsergető ismeretlensége sejlik fel a Titkok csíkos tájban című hatalmas, leginkább egy zsebes, az óvodában használatos fali tartóra hasonlító alkotáson: középen cipzárak, amelyek csak arra várnak, hogy beléjük kukucskáljanak. Karsai Zsófia - aki láthatóan kedveli a szöveg műalkotásba való applikálását - szintén beemel szakrális tárgyai közé egy ókori ásatási leletre hasonlító aranykorongot, amelynek központi résébe nézve újabb titok tárul elénk. Ezek a misztikus tárgyak nem valami félelmeteset osztanak meg velünk, hanem a titoknak azon sajátos, bensőséges oldala felé terelnek, amelyet mindannyiunknak önmagában kell meglelnie.