(MTI) - Hegyi Lóránd, a múzeum igazgatója, a tárlat kurátora elmondta: Magyarországról Révész László László festő- és grafikusművész, valamint Szil Katalin festőművész képeit mutatják be. A nemzetközi tárlaton Brazíliától Japánon és Koreán át Lengyelországig vesznek részt művészek.
A tárlat Emanuel Levinas litván születésű francia filozófusnak és esszéistának arra a teóriájára épül, hogy az elmúlt évszázad az erő, a monumentalitás és az utópiák kora volt, amely csődbe torkollott - fejtette ki Hegyi Lóránd. Hozzátette, hasonlóképpen vélekedett Jean-Francois Lyotard francia filozófus, aki szerint a modernitás, a XX. század utópiái és a technikai fejlődés nem hatott pozitívan az emberi tehetség kibontakozására, sőt kudarcot vallott, ezt egy szó jellemzi: Auschwitz. A tudomány égisze alatt szinte minden a legborzalmasabb pusztításba fordult. Az egalitásból, az egyenlőség eszméjéből lett a totális alárendeltség, a tudomány a halálgyárak tudománya lett - idézte a filozófust a művészettörténész.
Minden a visszájára fordult, az emberiség megfáradt a nagy utópiáktól, és ahogy a művészetben látszik, vissza akar térni az intimitáshoz. A kiállítás címe - Fragile (törékeny) - is azt jelzi, hogy az emberi értékek közvetlenül az egymás közötti kapcsolatokban jelennek meg. Nem ideológiai, nem politikai, sem pedig vallási, hanem közvetlen reakciókra, új emberi kapcsolatokra épülnek a művek. Poétikus, intim, törékeny, toleráns, szolid munkák kerültek a kiállítótérbe - mondta Hegyi Lóránd.
Jól példázza az elmondottakat Révész László László tíz rajza, amelyeken hétköznapi tárgyak, a szubjektív história emlékei látszanak. Szil Katalin kis képein madarak, pingponglabdák röpülnek mint a véletlen, a kiszámíthatatlan találkozások jelzései - hangsúlyozta a múzeumigazgató.
Saint-étienne-i múzeumban található Franciaország második legnagyobb modern gyűjteménye, 15 ezer műtárgy, köztük Picasso, Léger, Kandinszkij munkái.