Tranzit önmagunkhoz

Képző

Antoni Muntadas spanyol médiaművész legújabb kiállítása szokványos dolgokat mutat meg, és épp ettől válik szokatlanná. A Situations (Helyzetek) című sorozat reptereken rögzített felvételek egymásmellettisége és egymásutánja: a különböző reptéri terek falai közt - folyosókon, kávézóban, váróteremben - üldögélő, járó-kelő, nézelődő emberek mint megannyi hangya zizegnek ide-oda. Helyzetek: az életét a nyüzsgő tömeg részeként élő egyén pillanatnyi és általános helyzete, a valahonnan valahova - de hova? - helyzete, a családi, lelki és mentális állapot, vagy ha úgy tetszik, magának az emberiségnek a helyzete sűrűsödik össze a felvételeken.

 
Fotó és videó: nemcsak a nézett, de a néző szituációjának mindig aktuális kérdését is felveti. Az így létrejövő helyzetekben tulajdonképpen az egyes viselkedési formák lenyomatait látjuk magunk előtt: Muntadas zseniális módon objektív nézőpontjával azonosulva kívülről szemléljük az embereket, a tájat - és ezáltal önmagunkat. Az alkotó azzal a tőle megszokott érzékenységgel (az objektív érzékenység sokszor a legnagyobb kihívás) nyúl a témához, mint korábbi, a társadalmi, politikai és kommunikációs kérdéseket feszegető munkáiban.
 

A képeken megjelenő körülhatárolt, ezzel együtt mégis elkülöníthető terek legtöbbször szándékolt kétértelműséggel operálnak. Az egyik felvételen csupán az utasok sziluettjét látjuk: mint megannyi arctalan árnyék. Ekkor egy kislány ugrálva suhan át a képen, a néző perspektívája megváltozik: az arctalanság mellé az egyedi sorsok nézőpontja társul. Van, ahol ketten-hárman csoportosulnak, nincsenek egyedül, míg a másik felvételen látható folyosón mindenki magányosan jár-kel, egyedüli kapcsolata másokkal a füléhez tapasztott telefon. Egy eszköz, amely bizonyos értelemben ugyan összeköt, de mégiscsak a hálózatok közösségének virtuális csigaházát hagyja maga után. Muntadas kedvelt témája a köz- és magántér társadalmi kereteken belüli kapcsolata, amelyet rendkívül izgalmasan interpretál. A repterek épületeinek üvegfala a szó szoros értelmében és szimbolikusan is jelképezi az ember és táj, ember és természet közti határt. Mintha csak egy színházi közeget látnánk, ahol kérdéses, hogy melyik oldal a nézőtér és melyik a színpad.

 
Muntadas a szubjektív helyek és a külső terek párhuzamba állításával a hagyományos, klasszikus tájképet kíséreli meg modern építészeti közegek révén újrafogalmazni. Az 1942-ben Barcelonában született, 1971 óta New Yorkban élő és alkotó Muntadas Los Angeles, New York, Halle, Porto és Stuttgart után most Budapestre is elhozta Situations című sorozatát, hogy a Deák Erika Galériával együtt ünnepeljen és újra találkozhasson a magyar közönséggel.