(MTI/AP) - A festmény egy máltai magángyűjteményből származik. A tulajdonos az olaszországi Firenzébe küldte, hogy ott megtisztítsák és később Máltán az eredeti mellett kiállítsák. Az alkalmat az szolgáltatta, hogy négyszáz éve látogatott Caravaggio a kis szigetre. A restaurátor, Roberta Lapucci szerint Caravaggio elkezdte művét, de később befejezetlenül hagyta. A másolatnak hitt kép gyakorlatilag egy előzetes vázlat a Szent Jeromosról készített végső műhöz, amely jelenleg a máltai főváros, La Valetta Szent János társkatedrálisának kápolnáját díszíti - közölte a szakember.
Bejelentését néhány Caravaggio szakértő kétkedéssel fogadta. A művészvilágban pedig új vita indult arról, hogy vajon Caravaggio megfestette-e ugyanazt a témát kétszer. Lapucci véleménye szerint az általa azonosított festmény nagyobb részét Caravaggio festette, a főalakot, az asztalt és az azon lévő tárgyakat, a képet valószínűleg azonban más fejezte be, sőt a XVIII. és a XIX. században utólagos restaurálást is végeztek rajta. Roberta Lapucci úgy vélte, azért maradt félbe a mű, mert a mester nekilátott a végső változat megfestéséhez.
Más szakértők szerint azonban a Lapucci által vizsgált kép minősége nem egyezik az eredetivel. Hiányzik belőle a barokk mester lendülete, és más az ecsetkezelés is - vélekedett Keith Sciberras, a Máltai Egyetem művészettörténész professzora, Caravaggio-szakértő. - Nincs meg benne a mester szellemisége - állította. Az olasz Maurizio Marini úgy vélekedett, hogy túl közönséges a főalak (Szent Jeromos) arca ahhoz, hogy az a mester munkája legyen.
További cikkek ebben a rovatban