Világhírű múzeumokban a magyar modernizmus festészete

Képző

 

(MTI) ? Óriási kitörési pontot jelentenek ezek a kiállítások a magyar képzőművészet számára, hiszen eddig még soha nem mutatkozott be ilyen jelentős külföldi kiállítóhelyeken ? hangsúlyozta a Szépművészeti Múzeum főigazgatója hétfőn Budapesten.
    

Baán László emlékeztetett arra, hogy a kormány döntése nyomán a magyar képzőművészet első számú múzeumának számító Magyar Nemzeti Galéria (MNG) rövidesen egyesül az eddig az egyetemes művészettel foglalkozó Szépművészetivel, ezért a két intézmény szakemberei már hónapokkal ezelőtt megkezdték az egyeztetéseket arról, hogy milyen anyagot, mikor, milyen külföldi tárlatokon mutassanak be, hasznosítva a Szépművészeti nemzetközi kapcsolatrendszerét.
    
A főigazgató szerint a magyar képzőművészet előtt most soha nem látott esély nyílik arra, hogy végre a nemzetközi kánon része legyen. A rangos bécsi Kunstforum után a világ egyik legfontosabb művészeti múzeuma, a párizsi Musée d'Orsay fogad magyar anyagot, de tárgyalások folynak a sanghaji, berlini, brüsszeli és amerikai bemutatkozásokról is ? árulta el, hozzátéve: csakis a világ élvonalába tartozó fogadóintézmények jöhetnek szóba.
    
Rockenbauer Zoltán és Barki Gergely, a bécsi és párizsi tárlatok kurátorai elmondták, A Nyolcak ? Magyarország útja a modernizmusba című kiállítás szeptember 12-én, éppen a 2012-es ausztriai Klimt-év idején nyílik meg a Kunstforumban, bizonyítva a külföldi közönségnek: a modernista festőcsoport tagjai nem Bécshez igazodtak, hanem inkább francia hatásokból kiindulva saját útjukat járták.
    
Mint hangsúlyozták: mindkét kiállítás "helyspecifikus" lesz; azokat úgy állítják össze, hogy a bécsi, illetve párizsi közönség számára is érdekesek és érthetők legyenek. A tárlatokhoz új katalógusok is készülnek, a Nyolcak-kiállítás kapcsán például Peter Vergo írása helyezi el a magyar modernista festőket az egyetemes kánonban.
    
Az Allegro Barbaro címet viseli a Musée d'Orsay 2013 őszén nyíló tárlata, utalva arra, hogy a kiállítás tágabb kontextusba helyezve, zenei és irodalmi kitekintést is adva vizsgálja majd a magyar modernizmus festészetét ? jegyezték meg a kurátorok.
    
Szücs György, az MNG megbízott főigazgatója és Baán László elmondták, hogy a 2012 végére tervezett sanghaji kiállítással kapcsolatban még az előző főigazgató, Csák Ferenc írt alá szándéknyilatkozatot, abban azonban a projekt költségeit szinte teljesen a magyar fél állta volna. A megállapodást sikerült újratárgyalni, így a sanghajiak finanszírozásában, a tervezettnél tágabb kitekintést nyújtó, nemcsak Munkácsyra, hanem a 19. század végének magyar képzőművészetére fókuszáló kiállítás indulhat majd Kínába.
    
Baán László szót ejtett a Szépművészeti következő nagykiállításairól is. Beszámolója szerint augusztus 9-én, csaknem 2000 négyzetméteren nyílik meg az épületben a pekingi Nemzeti Művészeti Múzeumnak a kínai képzőművészet elmúlt 30 évét bemutató tárlata, majd október 26-ától lesz látható a Cézanne és a múlt című kiállítás, a világ több mint 40 intézményéből kölcsönzött, "szenzációsnak ígérkező" anyaggal. Egon Schiele negyvennél is több műve érkezik 2013 júniusában a Schiele és kora című nagykiállításra, majd 2013 októberétől hasonlóan színvonalas tárlat mutatja be az olasz barokk 200 évének mintegy 80 alkotóját Caravaggiótól Canalettóig címmel.
    
Baán László kérdésére válaszolva kitért a Szépművészeti és az MNG összeolvadásának pénzügyi vonatkozásaira is. Mint közölte, a Nemzeti Galéria önerőből bizonyosan nem lesz képes megbirkózni tetemes adósságállományával. Jelenleg is tart azonban az intézménynél a Kormányzati Ellenőrzési Hivatal vizsgálata, a kormány pedig várhatóan csak ennek lezárultával dönt az adósságállomány rendezéséről ? tette hozzá. A főigazgató hangsúlyozta: az adósságrendezés nélkül végrehajtott egyesítés a Szépművészeti Múzeumot is csődhelyzetbe sodorná, ezért júniusban át kell gondolni az összeolvadás jelenleg július 1-jére tervezett időpontját.