Vízparti szomj

Képző


sziget2010_agora_20100813_bykarip_05.jpg
Az utolsó vásznak egyike az Agorán
Évek óta lelkesen nyelem a port délutánonként, amikor a jóravaló szigetlakókat éppen az ébredés utáni zuhanyvadászat foglalja le, és keresem a zenei izgalmak közben befogadható vizuális ingereket, amelyekben a Sziget mindig gazdag volt. Idén a fesztivál átlépte a felnőttkor küszöbét, 18 éves lett, és mintha kicsit szégyellné korábbi lelkesedését a játék iránt.
 
A Sziget egyik fő szponzora szerint a fesztivál egy hete alatt többen fordulnak meg itt, mint egy Pécs nagyságú város teljes lakossága. Ennyi nyitott, játékra kész befogadónak a koncertek szünetében sokkal több poén is jól jött volna, mint a soros EU-elnökséget propagáló Madrid-Brüsszel-Budapest társasjáték az European Meeting Pointon. Hűlt helye például a drog nélkül is pszichedelikus élményt kínáló Lumináriumnak, ahová ugyan évekig csak hosszú sorban állás után lehetett bejutni, de megérte. A kézműves, netán design workshopokat viszont nem pótolja a testfestésre, afro hajfonásra szorítkozó idei felhozatal.
 

sziget2010_octopusosszmuveszetihelyszin_boribalint_kabocak_20100813_bykarip.jpg
Bori Bálint kabócái az Octopus Összművészeti Helyszínen

Egyedül az Octopus Összművészeti Helyszín és a Múzeumi Negyed tartják magukat szívósan, mintha ezt a tájékot nem érintené a gazdasági (és még ki tudja, milyen terepen zajló) visszaesés. Az Octopust tervező és működtető Medence Csoport megint szerethető hellyé formálta a kis zugot. A sátorban folyamatosan mennek a programok, a Tarot Labirintus még mindig egész nap tömegeket vonz, bambuszrudakra feszített ponyva kínál árnyékot, és mindig van vállalkozó, aki a nagy melegben is felpattan a mókuskerékre, hogy jól megtekerve, a beleadott energiával vízpermetet préseljen ki a két fémrúdból. A formátlan zuhany hálás természetű: tekerés után is jó pár percig szórja még az áldást. A vizet szóró ágbogakkal szemben, egy kis ketrecben Bori Bálint hulladékdarabokból megépített ?kabócái? zsizsegnek, ahogy a nap rájuk süt, hangot is adnak az össze-vissza szerelt tárgytörmelékek, sőt déltől már annyi energiával töltekeznek föl, hogy megindulnak a függesztett elemek és a kinetikus energiává alakított meleg lassú táncra készteti őket. Sokan hajtják az ipari varrógépeket is, amelyeken a Medence műhelye, a MakettLabor építkezési ponyvákat tanít újrahasznosítani.

 

sziget2010_muzeuminegyed_neprajzimuzeum_fenykepezes_20100814_51_bykarip.jpg
A Néprajzi Múzeum munkatársai kapát ragadtak a kedvünkért

A múzeumok kicsit lejjebb vették a lendületet az idén. Sokan unhatják már a puzzle-ből, kvízből, nyerhető kulcstartókból összecsapott programot. Csak néhány ötlet segít kilábalni a vásári kultúrafogyasztás patentjeiből: ilyen az Iparművészeti Múzeum punk-képezdéje, a Színházi Intézet kortárs színész-relikviákat gyűjtő akciója, vagy az Aquincumi Múzeum szolgálatában álló, rabszolgákat zsákmányoló ? enyhe fogalmi zavarban szenvedő ? gladiátorai. A Néprajzi Múzeum szalmabálái között gatyába öltöztetett fiatalok persze nem tudnak mit kezdeni a kapával, de egy ?népi enteriőr? szereplőiként fotózkodnak. Látványos a Trafó felfújt gömbsátra, belül jóleső hűvössel, kifelé a csak este látható vetítőfelülettel: kellemes és hasznos klasszikus egysége a csatatér közepén.

 

sziget2010_digitalisvidampark_20100813_bykarip_01.jpg
Seggrepacsi a Digitális Vidámparkban

Felhőtlen játékra, marketingmentes, sőt -kritikus szórakozásra inspirál a brit humorra épülő Digitális Vidámpark, Gavin Morris és a Borebrands eszement interaktív produkciója. Itt lehet képernyőre célba dobni, Jacko klipje alatt digitális bugyikat rohamozni, addig tekerni a szobabicajjal, amíg a kivetítőről nem dőlnek a találati pontok, még zenét is keverhetünk kártyalapokkal egy erre kiképzett asztalon. A gyanús képzeteket keltő, barna szélű lyukba már alig mertem bekukkolni, pedig ha oldalt valaki megpörgette a hozzá való kart, filmbeli horrorjelenetek bukkantak föl a sötétből. A pillanatok izgalmánál valamivel többet ígérnek az Agora helyszín felállított üres vásznai, a sziget ?képzőművészeti találkozóhelye?, itt már a második estén csak egyetlen üres felület maradt, a többit addigra megdolgozták az ide hívott fiatal képzőművészek. Kár, hogy mögötte a ?Pécs EKF infópont? magányosan áll, ember és tennivaló nélkül: kapu semmi és valami határán, a háttérben egy gyönyörű, fekete lombú fával.

 
Szlogenekben nincs hiány a Szigeten, a kőlevestől egészen a zabhegyezésig bármit lehet csinálni, még szkeptikus kisfilmet is, aki úgy érzi, ezen a héten jutott el a teljes kiábrándulásig. Utóbbiak lelkére különösen jól hat a francia Compagnie Malabar műsora, akik esténként egy holdbéli hajóval lebegnek végig a sziget poros útjain. Por ellen pedig ott van a H2O helyszín, ahol a fenntarthatóság és a víz jegyében lehet kismedencében pancsolni, Duna-fotókat nézni, meg persze tanulni házi vízgazdálkodást, karbonlábnyom-olvasást, környezettudatosodást. Sajnos az egész fesztiválra érvényes témakör, a víz csak itt és még egy-két félreeső helyszínen jelenik meg. Pedig volna rá igény, folyékony és szellemi szomjoltó formájában is.