(MTI) - Megszűnő vasútvonalak című munkájával Móricz Simon, a Népszabadság munkatársa nyerte a Magyar Újságírók Országos Szövetségének (MÚOSZ) nagydíját a MÚOSZ és a Magyar Fotóriporterek Társasága által huszonötödik alkalommal meghirdetett Magyar Sajtófotó pályázaton; a legjobb emberközpontú dokumentarista ábrázolásért járó André Kertész Nagydíjat Simon Márknak (168 Óra) ítélte a zsűri.
Előbbi nyerte idén a harminc év alattiaknak kiosztott különdíjat is, utóbbi pedig a Budapest Fotográfiai Ösztöndíj nyertesének is mondhatja magát.
A hír-eseményfotó kategóriában Beliczay László, az MTI külsős munkatársa bizonyult a legjobbnak, a második Kovács Tamás (MTI), a harmadik pedig Fazekas István (HVG) lett; a képriportok közül Szigetváry Zsolt, az MTI külsőse lett az első, mögötte Cser Dániel (Blikk) és Sopronyi Gyula (Népszabadság) végzett.
Az emberábrázolások, portrék sorában Soós Lajosé (MTI) lett az elsőség, aki ezzel megelőzte a szabadúszó Mátray Pétert és Oroszi Beátát, a Színes Bulvár Lap fotósát. A sorozatok versenyében a szabadúszó Hartyányi Norbert munkáját találták az ítészek a legjobbnak, míg a második Kovács Krisztián (Krakkói Magyar Centrum), a harmadik pedig Kapolka Gábor (Gang Fotóműhely) lett.
Az egyedi művészet-ábrázolások legjobbjáért járó díj az idén Dudás Szabolcsé (HVG), míg második a szabadúszó Juhász László, harmadik pedig - megosztva - Tóth László (Dunántúli Napló) és Földi Imre (MTI); ugyanitt a sorozatok között Bege Nóra szabadúszóé az elsőség, őt követi Bócsi Krisztián, a HVG külsőse és Bácsi Róbert László (Hölgyvilág).
Az egyedi sportfotó kategóriában Földi Imre (MTI), Szabó Miklós (Blikk), Árvai Károly (szabadúszó) a sorrend, míg a sorozatok között Reviczky Zsolt (Népszabadság), Szalmás Péter (Népszava) és Földi Imre volt a három befutó.
A természet és a tudomány egyedi képei közül H. Szabó Sándor (MTI) a szabadúszó Krulik Ábelt és a HVG-s Túry Gergelyt előzte meg, míg a sorozatok készítői közül a szabadúszó Kerekes István munkáját találta a legjobbnak a zsűri, amelyik Fazekas Istvánt a második, Czimbal Gyulát (MTI) a harmadik helyre rangsorolta.
A dokumentarista fotók között az Egyed Ufó Zoltánt (szabadúszó) és Tóth Lászlót (Dunántúli Napló) megelőző Móricz Simoné az elsőség, míg a sorozatok közül a szabadúszó Kovács Krisztina művét ítélte a zsűri a legjobbnak, a második helyre Reviczky Zsoltot, a harmadikra Sopronyi Gyulát rangsorolva.
A humor-zsáner-bulvár kategóriát ez évben Végel Dániel (HVG) nyerte Illyés Tibor és Reviczky Zsolt előtt; a legjobb hírképért járó Escher Károly-különdíj Szandelszky Béláé (AP), a legjobb kollekcióért járó Munkácsi Márton-díj Móricz Simoné. A Magyar Fotóművészek Szövetségének különdíja Bertalan Péterhez (Flashback Photo Agency), a legjobb megyei munkatársnak járó elismerés pedig Hartyányi Norberthez kerül.
Eötvös Pál, a MÚOSZ elnöke az eseményen arról beszélt, Magyarországon "a sajtófotó ott tart, ahol a sajtó általában nem", ezt bizonyítja a felvételek színvonala, a belső kohézió.
"A képeknek csak egy tört része jelent meg a sajtóban, és azt sem tudom mondani, hogy a jobbak" - árnyalta a képet Kiss-Kuntler Árpád, a zsűri elnöke, aki megjegyezte, a mintegy 7.300-as tavalyi rekord után idén 10.024 felvétel érkezett a pályázatra.
A díjakat március 23-án vehetik az a nyertesek, a beküldött munkákból válogató tárlat pedig másnaptól április 29-ig tekinthető meg a Magyar Nemzeti Múzeumban.