Kétnyelvű könyv a szegedi vasúti hídról

Kultpol

A kötet százhuszonhat oldalon mintegy 180 kép és tervrajz segítségével átfogóan mutatja be, illusztrálja a híd történetét az előkészületektől az építkezésen át a szerkezet második világháborúbeli kegyetlen lerombolásáig.

Az Áy Zoltán, a Vasúttörténeti Alapítvány munkatársa által szerkesztett könyv bőséges szöveges és képi anyaga lehetővé teszi, hogy az érdeklődők behatóan megismerhessék az 1858-ban épített híd históriáját. A hidat az Ernest Gouin és Társa cég építette, a tervező főmérnök pedig a mindössze 27 éves francia Ernest Cézanne volt. Az akkoriban ritkaságszámba menő kétvágányú kovácsoltvas szerkezetet másfél év alatt jórészt helybeli munkások készítették el.

A magyar és angol nyelvű könyvből megtudható, hogy az eredeti elképzelések szerint a Temesvár irányába jelentős teherforgalmat lebonyolító vasútvonal kettészelte volna Szegedet, a síneket a város legforgalmasabb útján, a mai Kossuth Lajos sugárúton tervezték bevezetni a központba, ám a lakók tiltakozása miatt e megoldás végül nem jöhetett szóba.

A könyv alapjául szolgáló, a Móra Ferenc Múzeum történeti kiállítóhelyén, a Fekete házban ősszel nyílt vasúttörténeti kiállításhoz hasonlóan az érdeklődők a kötetből megismerhetik a híd tervdokumentációját, Anton Rohrbach szegedi amatőr fotós az építkezésről készített sorozatát és azokat a légi felvételeket is, melyeket az építményt lebombázó amerikai gépek legénysége készített bizonyítékként 1944. szeptember 3-án.