Békés Dénes, a harmincas éveiben járó sikeres nőgyógyász véletlenül bezárja magát a rendelőjébe. Ekkor kezdődnek a problémák, Dénes ugyanis nem mer igazat mondani, és miközben megpróbál kiszabadulni a „fogságból”, hazugságai önálló életre kelnek a rendelőn kívül. Telefonál, és egyre elkeseredettebben próbálja helyrehozni a helyrehozhatatlant. Képes lesz megoldani minden problémát vagy kénytelen lesz elkezdeni igazat mondani?
Szabó Borbála mai napig friss és rendkívül szórakoztató, egyszemélyes bohózata egy éjszakai viccnek indult a Bárka Színház kávézójában.
Előadás után szórakoztatták vele az alkotók a vendégeket. Az előadás kinőtte a kávéházi létet, „túlélte” a Bárka Színházat, majd a Komédium színpadát, több kitérő és tájelőadás után pedig a Thália Színház Arizona Stúdiójában lelt otthonra, és mára elmondható, hogy a 200. előadással a független szférában párját ritkító jubileumra készül.
„2011-ben, amikor bemutattuk, a három gyerekemből egy még nagyon pici volt, szinte baba, a többiek meg épphogy iskolások. A kicsi szülését írtam bele a darabba, és mindig meghatódtam, amikor azt a részt néztem, mert arra gondoltam, hogy nekem valószínűleg ez volt az utolsó. Mármint szülésem, nem Telefondoktor-előadás.
Most, amikor a kétszázadikat játssza majd Pali, az a régi kis újszülött már 180 centi, a nagyobbak egyetemisták, érettségizők. Én nem sokat változtam, bár már festem a hajam, és sok-sok víz lefolyt a Dunán. De a darab él, és mi is élünk. És láss csodát: egy éve született még egy kicsi babánk” – emlékezett vissza a darab írója, Szabó Borbála. A rendkívül szórakoztató, egyszemélyes bohózat a hazugság és az önáltatás görbe tükrét tartja a néző elé Göttinger Pál, vagyis a Telefondoktor játékában. A napi teendők telefonon való ügyintézéséből fakadó problémák és egyre katasztrofálisabb helyzetek, egy nagy gonddal és jó sok hazugsággal egyben tartott élet szinte romba dőlése nemcsak nevettet, de el is gondolkoztat mindannyiunkat.
„Békés Dénes nem azért hazudozik, mert rossz ember, hanem mert mindenkit boldognak szeretne tudni maga mellett – a darab ideje alatt kell felismernie, hogy ez így nem lesz jó. Igyekezete, hogy megfeleljen, hogy ne okozzon sebeket maga körül, hogy jobb hely legyen az ő apai-orvosi ténykedésétől a világ, szerethetővé teszi, még akkor is, ha nem őszinte. Aztán a vége felé a sarkára áll. Hős lesz, a szó számomra nemes értelmében. Mindezek mellett, ami nagyon fontos: jó orvos. Ért ahhoz, amit csinál. Nem tud annyira belebonyolódni a zűrzavaros cselekménybe, hogy ne tegye oda magát, amikor kell neki. Óriási utazás volt összeforrni vele ez alatt a tíz év alatt, és látni azt a rengeteg nézőt, aki felismeri és szereti őt, mert a saját vacakságait látja benne” – vallja a darabról Göttinger Pál.
A pergő dialogókból álló, végig szituatív előadás több mint tíz résztvevőt vonultat fel, bár ezen szereplők csak telefonon jelennek meg, méghozzá rögtön három különböző készülék vonalának túlfelén. Minden karaktert és helyszínt az egyetlen szereplő, maga a Telefondoktor kelt életre lassú kiborulásának szórakoztató folyamatával.
A Telefondoktor nemcsak Göttinger Pál rendező első színpadi szerepe, de Orosz Dénes (Seveled, Poligamy, Coming Out, Hacktion) első színházi rendezése is volt tíz évvel ezelőtt.
„Amikor Szabó Bori és Göttinger Pali (képtelen vagyok Borbálát és Pált írni) tíz éve felkért, hogy rendezzem meg a Teledokit (képtelen vagyok Telefondoktornak hívni), kicsit betojtam. Mi lesz, ha nem tetszik? Az, hogy a félelmem alaptalan volt, enyhe kifejezés. Ott, az ágyamban olvasva a kinyomtatott kéziratot (analóg korszak) hol az írásmű mesteri szerkesztésén, hol falrengető humorán, hol pedig az egész – most nyálas leszek – humánumán (milyen hülye szó így leírva) ámuldoztam, és el sem tudtam képzelni, miként zárja le a szerzőnő a furfangosan pöndörített szálakat.
Azóta is ezt az érzést várom, amikor elküldenek egy filmforgatókönyvet elolvasásra. Hogy Pali szuper lesz a szerepben, abban biztos voltam, így bátran díszíthettem fel ötleteimmel a darabot. Hogy már a kétszázadiknál tartunk? Ne vegyék nagyképűségnek, de ezen, kérem, nem csodálkozom. Mert már a bemutató környékén kiderült, hogy az előadás működik. Ilyen egyszerűen. Mint amikor Jackie Chan felugrik egy kerítés tetejére, és az egész olyan magától értetődően könnyűnek tűnik. Tűnik. Mert egy őstehetség csinálja. Itt meg kettő: Bori és Pali. És talán a saját belefektetett munkám miatt sem kell szégyenkeznem” – mondja a forgatókönyvíró, filmrendező.
A 200. előadást követően a Telefondoktor idén még két alkalommal látható az Arizona Stúdióban.
Fotók: Kállai-Tóth Anett