A dokumentumokon, magánleveleken és fényképeken kívül nem sok emlék maradt tőle Magyarországon. A kiállítás tehát ezekből az emléktöredékekből világítja meg a világhírű pécsi építész munkásságát, és mutatja be a bútorok és a művek stílusjegyeire összpontosítva a bútortervezőt és a brutalista építészt.
Breuer Marcell a 20. századi modern építészet meghatározó alakja, akit sokszor amerikai vagy olykor német származású építészként emlegetnek. Holott Pécsen született 1902. május 21-én, innen indult alig húszévesen később nemzetközivé vált karrierje. A pécsi Főreál Gimnáziumban érettségizett, majd húszévesen a bécsi Képzőművészeti Akadémián, néhány hónappal később pedig a Bauhausban folytatta tanulmányait, ahol később maga is tanított. Ehhez a korszakhoz fűződik az első csőbútorok megalkotása, amellyel nevet szerzett magának Európában.
A Bauhaust elhagyva azzal a szándékkal tért vissza Magyarországra, hogy építészirodát nyit Budapesten. A Magyar Építész Kamara azonban nem ismerte el a Bauhausban szerzett oklevelét. Ezt követően európai és észak-afrikai tanulmányutakon vett részt, kisebb londoni kitérő után, 1937-ben Walter Gropius meghívására az Egyesült Államok Harvard Egyetemére ment tanítani. Az 1950-es évektől kezdve számos megbízást kapott az Egyesült Államokban és Európában. 1968-ban a Time magazin a modern építészetet meghatározó 13 alkotó egyikeként emlegette.
Breuer haláláig kötődött szülővárosához, ám a dokumentumokon, magánleveleken és fényképeken kívül nem sok emlék maradt tőle Magyarországon. A kiállítás tehát ezekből az emléktöredékekből világítja meg a világhírű pécsi építész munkásságát, és mutatja be a bútorok és a művek stílusjegyeire összpontosítva a bútortervezőt és a brutalista építészt, a kozmopolita világpolgárt és Pécs város szülöttét.
A korabeli fényképek, dokumentumok és Breuer korai képzőművészeti alkotásai mellett a kiállításon látható Breuer számos székterve eredeti kivitelben és mai utángyártott változatban egyaránt. Breuer bútorai mellett néhány kortársának (Le Corbusier, Walter Gropius, Eileen Grey) bútorai is láthatók, valamint mai sztártervezők munkáiban szembesülhetünk a hajlított cső- és fémváz továbbélésében. A kiállítás kulcsdarabja Breuer gránit asztala, amelyet néhány évvel ezelőtt a Magyar Nemzeti Bank vásárolt meg.
Főbb épületeivel maketteken, tervrajzokon és videófelvételeken keresztül ismerkedhetünk meg. A kiállításon megtekinthető Kardos István Breuer Marcellel készült egyetlen magyar nyelvű beszélgetése és Seres Tamás 2020-ban készült filmje is.
Megtekinthető a Zsolnay Kulturális Negyed m21 Galériájában 2024. január 14-ig.
Fotók: Tóth László