?Ezen a kiállításon el kell döntenünk, hogy Marinko Sudac gyűjteményét vagy a kelet-közép-európai avantgárd művészetet ünnepeljük? ? mondta el Fabényi Julia, a Ludwig Múzeum igazgatója a március 24-ei megnyitón. Hozzátette: alig 15 év alatt fejlődött ez a gyűjtemény egy kezdetleges magángyűjteményből, ?a kísérlet pedig, amelyet a művészettörténészek a rendszerváltás előtt és után igyekeztek végrehajtani, vagyis hogy a disszidens, avantgárd, neoavantgárd, konceptuális, underground művészetet bevigyék a nyugat-európai, az egyetemes köztudatba, a gyűjteménnyel megvalósult? ? fejezte ki a gyűjtemény jelentőségét az igazgató. A gyűjtemény további érdemeként azt a széles spektrumot jelölte meg, amely a kelet-közép-európai országokban uralkodott, amely sokszor a nyugat-európai művészetet is felülmúlta.
Marco Scotini, a kiállítás kurátora, az FM Centro per l?Arte Contemporanea művészeti vezetője a megnyitón elmondta: Olaszországban és általában a nyugat-európai országokban kevésbé ismert a kelet-európai művészet, ezért a kiállítóhely figyelme kelet felé fordult, főleg a volt Jugoszlávia és szomszédos országai, mint például Magyarország felé. ?Számunkra ez a művészet kortárs művészet volt, hiába volt múltja, hiszen azt mi nem ismertük. A gyűjtemény nagyon sok dokumentációt, archívumot is tartalmaz, amelyek bemutatják a művészeti törekvéseket, hogy milyen kapcsolat állt fenn kelet és nyugat között.? Hozzátette: az el nem kötelezettség ezekben az országokban azt is jelentette, hogy a nyugati művészetek démonizálása okán a modernitás mint valami exkluzív idea volt követendő. A helyi modernitások tehát nem a nyugati tendenciák szimpla másolatai voltak, hanem teljesen originális megközelítést tartalmaztak.
Az átfogó válogatás elsősorban a volt jugoszláv államok, illetve egyes környező országok hidegháborús időszakának avantgárd művészeti tevékenységéből áll össze. A kiállítási anyag alapja Marinko Sudac magángyűjteménye, amely a műtárgyak és műtárgyegyüttesek mellett kiemelkedő művészettörténeti jelentőségű archívumokat és teljes dokumentációs anyagokat is felölel. A kiállítás Milánóból érkezett Budapestre: az újonnan, 2016-ban felavatott FM Centro per l?Arte Contemporanea kiállítóterében már bemutatott anyagot Marco Scotini főkurátor válogatta, ennek átdolgozott adaptációja látható június 25-ig Budapesten. Az El nem kötelezett művészet című kiállítás különösen érdekes lesz az április közepén nyíló Párhuzamos avantgárd című kiállítással együtt vizsgálva, amely a Pécsi Műhely tevékenységét dolgozza fel.
A kiállítást a milánói FM Centro per l?Arte Contemporanea hozta létre együttműködve a Ludwig Múzeummal és a Marinko Sudac-gyűjteménnyel.
Takács Erzsébet
Fotó: Csákvári Zsigmond