Vasarely × Fajó – A bolygó meghódítása // HAB, Budapest
Ez a kiállítás olyan munkákat mutat be, amelyek két zseni együttműködéséből születtek, és bár ez a Magyar Népköztársaság határain belül történt, Vasarely életművének részei, hiszen a két művész csak így szállhatott szembe a szovjet rendszer absztrakcióellenességével. Kiderül, hogy ők ketten együtt – noha az egyik a végletekig hűséges volt a hazájához, a másik pedig emigrált szupersztár – még nagyobb volumenű műveket tudott létrehozni. „Vasarely bolygóléptékben gondolkodott, ahogy Fajó mondta róla: »terjeszkedni akart, meg akarta szállni a világot«. Ő pedig segédkezett ebben, kihasználva a legvidámabb barakk maszekolós műtárgypiacának ’80-as évekbeli feléledését. A kiállítás ezt a soha el nem mesélt történetet mondja el Vasarely és Fajó együtt eddig be nem mutatott alkotásainak segítségével.”
A kiállítás szeptember 18-áig látogatható, részletek itt.
100 év természet // Modem, Debrecen
A természet mindig is fontos téma volt a képzőművészek számára. A romantika korában például a kivonulást szimbolizálta, míg az impresszionistáknál az akadémikus kötöttségek alóli a felszabadulást a tiszta esztétikum érdekében. A 21. században pedig környezetvédelmi és társadalmi kérdésekre is utalnak a természeti ábrázolások. A Rockenbauer Zoltán kurátori munkájával létrejött kiállítás az MBH Bank gyűjteményének remekműveit vonultatja fel Benczúr Gyulától Czóbel Bélán és Mednyánszky Lászlón át Ziffer Sándorig, megmutatva, hogy a klasszikus természeti ábrázolások is mennyire sokfélék voltak az elmúlt száz évben. Ez a kiállítás az első, amely a bank műremekekből álló gyűjteményének egy részét láthatóvá teszi a nagyközönség számára.
A kiállítás július 21-éig látogatható, részletek itt.
Martin Wanda & Martin Gábor: Az örök fiatalság balladája // Mai Manó Ház, Budapest
Ez a kiállítás azért izgalmas, mert megmutatja, hogy bár a világ rohamosan változik, van, ami változatlan marad. Bár a két alkotó dokumentumképeit négy évtized és több ezer kilométer választja el egymástól – hiszen míg Martin Gábor a 70-es évekbeli békéscsabai fiatalok szórakozását örökítette meg, lánya Londonban fotóz bulizó huszon-harmincéveseket –, ezek a felvételek egészen hasonlók egymáshoz. Wanda szerint: „alig lehet megkülönböztetni a képeket, ami szerintünk tökéletesen ábrázolja, hogy a lázadás hogyan van kódolva minden kultúra DNS-ébe, még ha ok nélkül is.” A szubkulturális londoni képek jól illeszkednek a vasfüggöny mögötti éjszakai életről és ifjúsági kultúrájáról készült felvételekhez.
A kiállítás augusztus 19-éig látogatható, részletek itt.
Romboljatok, hogy építhessetek – Kassák Lajos folyóirata és az avantgárd művészet // Vaszary Galéria, Balatonfüred
Balatonfüreden most Kassák radikalizmusa, destruáló energiái érhetők tetten, és kiderül, hogy a művész folyóiratai, A Tett, a Ma és a Dokumentum hogyan tudták egyesíteni a képzőművészet és az irodalom eredményeit. A kiállítás láthatóvá teszi azt a szövevényes és aktív nemzetközi networköt, amelyet Kassák és társai az 1910-es és 1920-as években az expresszionizmus, a dadaizmus, a konstruktivizmus és a szürrealizmus nemzetközi áramlásába bekapcsolódva kialakítottak.
A kiállítás június 30-áig látogatható, részletek itt.
Álmomban óriások közt jártam // Deák17 Galéria, Budapest
Erős és izgalmas válogatás Kacsuk Péter műgyűjtő kollekciójából: bizonyíték arra, hogy a szürrealizmus éppúgy jelen van a kortárs képzőművészetben, mint az 1920-as évek hajnalán. A kiállítás több generáció alkotói közül válogatva izgalmas párbeszédeket mutat fel az egyes képek között, és a szakma mellett a laikusokat és a fiatalabb generációt megszólíthatja. Itt mindenki talál magának olyasmit, amit örömmel vihet tovább.
A kiállítás szeptember 7-éig látogatható, részletek itt.
Street Up // m21 Galéria, Pécs
Pécs most több kiállítással és programmal, fesztivállal mutatja be a street art gazdag és szerteágazó világát. Ebből az egyik elem az m21 Galéria kiállítása, ahol a nemzetközi Yasha Young Projects alkotói közül a portugál Nuno, az olasz Millo vagy a francia Julien Casabianca, továbbá Zeus Salas vagy Erell művei láthatók. A Société Réaliste művészkollektíva a társadalmi nyilvánosság jeleinek gyűjtésével és átértelmezésével létrehozott műveivel a képzőművészet átmeneti műfaját képviseli . A magyar street art művészetet Fork Imre, Fat Heat, Fsing, Gospe, Mnu, Napush, Shit Shot és Void képviseli.
A kiállítás szeptember 22-éig látogatható, részletek itt.
Cigánybűnözők // Bura Galéria, Budapest
A Cigánybűnözők frissen alakult romadadaista művészcsoport, amelynek tagjai három jóbarát: Mc Lakatos Hunor, Gróf Nagybányai Horthy Rolex Leonidasz és Hádész Junior. A kollaborációjukból megszülető kiállítás abszurditása és humorossága egyfajta túlélési stratégiának tűnik. A kiállítás társadalmi üzenetet hordoz, szatirikus, humoros és szórakoztató egyszerre.
Maleficae – A máglyától az online varázslásig // Budapest Galéria, Budapest
Az elmúlt évek válsághelyzetei közelebb viszik a művészeket a varázsláshoz, a boszorkánysághoz, a mágiához, a spiritualitáshoz. Ez a kiállítás ezt a tendenciát érzékelteti: a boszorkányüldözésektől indul, természethez kötődő gyógyító praxisokat és mágikusnak tartott tárgyakat mutat be, majd a női spirituális közösségeken, a mai boszorkányokon és okkult gyakorlatokon át a szegregált társadalmi csoportok spirituális világáig jut el, kiegészülve az online teret is átszövő varázslattal, valamint a mágia és a technológia kapcsolódásaival.
A kiállítás szeptember 8-áig látogatható, részletek itt.
Till Brönner: Identitás és európai látkép // Ludwig Múzeum, Budapest
Till Brönner elsősorban trombitaművész, ám fotográfiai munkássága is lenyűgöző: képeivel a különböző kultúrák, világok, eltérő nyelvek és tájak közötti összekötő kapcsokra irányítja a figyelmünket. A kiállításon óriásira nagyított portréi dominálnak, amelyek híres és ismert személyeket ábrázolnak, de az emberre általában irányítják a figyelmet. Ahogy ezek az arcok szembenéznek velünk, valamiféle kapcsolat születik meg köztük és köztünk.
A kiállítás augusztus 25-éig látogatható, részletek itt.
Fabricius Anna: Itt a munka, hol az otthon? // Kassák Múzeum, Budapest
A 2023. évi Kassák kortárs művészeti díj nyertese Fabricius Anna lett, aki a munka változó kulturális és egyénformáló szerepével foglalkozik, de nem dokumentarista módon. A művek a videózás és fényképezés kedvéért létrehozott szituációk során mutatják meg, milyen a beilleszkedés, az elfogadás, a hiányérzet, a családszeretet és a felelősségvállalás személyes megélése. A kiállítás szervezőereje a „láthatatlanság”, olvassuk a leírásban. A többségi társadalom számára láthatatlan vendégmunkásokról és közös jólétünkhöz hozzájárulásukról, valamint az egymásról és szeretteikről való gondoskodás rejtett formáiról szól.
A kiállítás október 27-éig látogatható, részletek itt.